Tata Indica Vista EV
- Motor: Børsteløs vekselstrømsmotor produsert av TM4 i Quebec, Canada
- Effekt: 55 kW
- Dreiemoment: 160 Nm
- Toppfart: 110 km/t
- Akselerasjon: 0-30 km/t: 4,5 s, 0-60 km/t: 9 s
- Rekkevidde: Opp mot 200 km
- Batterikapasitet: 26,5 kWh. Egenproduserte batteripakker med celler fra EIG
- Batterivekt: 240 kg
- Seter: 4
- Dører: 5
- Lengde: 3795 mm
- Bredde: 1695 mm
- Vekt: 1290 (+75) kg
- Bagasjerom: 200 l
- Pris: 275.000 kr
- Når: Høsten 2010
- Hvor: Forhandlernett i Norge/Danmark skal straks være klart
Cellene som Miljø Innovasjon kjøper for å montere i ferdige litium-ionebatteripakker heter C020 og har Li (NiCoMn) O2-basert katode og grafittbasert anode
Dette er 20 Ah-celler med oppgitt energitetthet på 175 Wh/kg og 370 Wh/l
Tata Motors øyner et større marked for sin kommende elbil Indica Vista EV og nøyer seg ikke med å bygge elbilen hos datterselskapet Miljø Innovasjon i Norge.
Selskapet setter nå opp en produksjonsenhet også i England.
Ny Browns Lane-fabrikk
Tata slapp nyheten på bilmessen i Genève. Sjefingeniør Clive Hickman i Tata forteller til Autocar at de håper å bygge 1.500 biler i Coventry i løpet av 2010.
Han sier videre at planen er å bygge opp igjen en Browns Lane-fabrikk, der Jaguar tidligere ble produsert, som skal ha kapasitet til 5.000 elbiler i året.
Tata kjøpte Jaguar og Land Rover fra Ford for ganske nøyaktig to år siden.
Batteripakker for alle
Som tu.no omtalte i februar har den indiske bilprodusenten Tata planer om å lansere elbilen Indica Vista EV på det nordiske markedet i september.
Les saken: Grenlands-elbil kommer til høsten
I tillegg til å konvertere biler for det nordiske markedet skal Miljø Innovasjon også produsere litiumionebatteripakker. Det har ligget i kortene at det ville komme en fabrikk nummer to:
– Tata ønsker å selge Indica EV i større deler av Europa, og vi skal lage alle batteripakkene, fortalte direktør Ivar Brynhildsvoll i Miljø Innovasjon i februar.
