Indica Vista EV kommer til Norge og England som skall, såkalte «glidere», fra morselskapet Tata Motors i India. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Briter setter norske batterier i indiske biler

Tata Indica Vista EV

  • Motor: Børsteløs vekselstrømsmotor produsert av TM4 i Quebec, Canada
  • Effekt: 55 kW
  • Dreiemoment: 160 Nm
  • Toppfart: 110 km/t
  • Akselerasjon: 0-30 km/t: 4,5 s, 0-60 km/t: 9 s
  • Rekkevidde: Opp mot 200 km
  • Batterikapasitet: 26,5 kWh. Egenproduserte batteripakker med celler fra EIG
  • Batterivekt: 240 kg
  • Seter: 4
  • Dører: 5
  • Lengde: 3795 mm
  • Bredde: 1695 mm
  • Vekt: 1290 (+75) kg
  • Bagasjerom: 200 l
  • Pris: 275.000 kr
  • Når: Høsten 2010
  • Hvor: Forhandlernett i Norge/Danmark skal straks være klart

Cellene som Miljø Innovasjon kjøper for å montere i ferdige litium-ionebatteripakker heter C020 og har Li (NiCoMn) O2-basert katode og grafittbasert anode

Dette er 20 Ah-celler med oppgitt energitetthet på 175 Wh/kg og 370 Wh/l

Tata Motors øyner et større marked for sin kommende elbil Indica Vista EV og nøyer seg ikke med å bygge elbilen hos datterselskapet Miljø Innovasjon i Norge.

Selskapet setter nå opp en produksjonsenhet også i England.

Ny Browns Lane-fabrikk

Tata slapp nyheten på bilmessen i Genève. Sjefingeniør Clive Hickman i Tata forteller til Autocar at de håper å bygge 1.500 biler i Coventry i løpet av 2010.

Han sier videre at planen er å bygge opp igjen en Browns Lane-fabrikk, der Jaguar tidligere ble produsert, som skal ha kapasitet til 5.000 elbiler i året.

Tata kjøpte Jaguar og Land Rover fra Ford for ganske nøyaktig to år siden.

Batteripakker for alle

Som tu.no omtalte i februar har den indiske bilprodusenten Tata planer om å lansere elbilen Indica Vista EV på det nordiske markedet i september.

Les saken: Grenlands-elbil kommer til høsten

I tillegg til å konvertere biler for det nordiske markedet skal Miljø Innovasjon også produsere litiumionebatteripakker. Det har ligget i kortene at det ville komme en fabrikk nummer to:

– Tata ønsker å selge Indica EV i større deler av Europa, og vi skal lage alle batteripakkene, fortalte direktør Ivar Brynhildsvoll i Miljø Innovasjon i februar.