Brenselceller i supplyskip

  • energi

- Det går nesten ikke an å tenke seg noe smartere for norsk miljøpolitikk enn å sette full fres i byggingen av supplyskip, kystfraktskip og ferger drevet av miljøvennlige, hydrogenbaserte brenselceller, sier Bellonas Frederic Hauge oppglødd. - Landet har nok naturgass å ta av, og store reformere for å trekke hydrogen ut av CH 4 (metan) er for lengst utviklet.

Bellona og rederiet Eidesvik A/S inngikk i mars et samarbeid for å utvikle fremtidens skip. - Vi deltar i Bellonas samarbeidsprogram med næringslivet (B7) fordi Bellona sitter med en totalkompetanse på ny energiteknikk. Kompetansen er unik i norsk og europeisk sammenheng, sier reder Simon Eidesvik. Samarbeidet med Bellona gjør etter hans mening det lettere å få etablert de nødvendige politiske virkemidler for en slik utvikling.

- Vi satser på dette fordi den sørlige del av Nordsjøen har meget stor betalingsvilje i forhold til CO 2-kvoter, sier Hauge. På grunn av avgiftenene på utslipp vil det lønne seg å satse på skip drevet av hydrogen, men da må myndighetene samarbeide. Nå ser partene på hvilke tiltak som skal til for at en slik løsning skal kunne kommersialiseres.

- Det som virker litt underlig, er at EU-kommisjonen hittil har vist seg betydelig mer interessert enn norske myndigheter. Men for all del, dette er noe vi kjenner igjen fra tidligere forsøk på å få myndighetene på banen, sier Frederic Hauge, og nevner bl.a. Bellonas langvarige kamp for bruk av el-bil i Norge.

- Vi gleder oss stort over dette samarbeidet, sier Hauge. - Norge trenger aktører som tør å satse. Eidesvik og Statoil fortjener ros og heder fordi de har bygget den første gassdrevne supplybåten, sier Hauge.

- Dette er første skritt. Nå skal vi sammen ta det neste. Han presiserer at mange selskap deltar: Foruten de nevnte er Shell, AkerKværner, Statkraft og Westinghouse inne i bildet, mens Hydro - som lenge har arbeidet med utvikling av store, kommersielle brenselceller - ifølge Hauge " jobber mer for seg sjøl".