tunneler

Brannen i Haramsfjordtunnelen blir etterforsket av politiet 

To personer ble sendt på sykehus etter brannen som startet i en tunnelrigg inne i tunnelen sist fredag.

Brannen i Haramsfjordtunnelen startet på fredag formiddag, og ble slukket i løpet av kvelden.
Brannen i Haramsfjordtunnelen startet på fredag formiddag, og ble slukket i løpet av kvelden. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
11. jan. 2021 - 09:37

– Dette var en alvorlig hendelse. Det går etter forholdene bra med menneskene som var i tunnelen da brannen startet. Utstyr kan erstattes, det viktigste er at folkene kom seg ut, sier prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune. 

 
 

Det var fredag formiddag at det begynte å brenne i en av tunnelriggene som arbeider med utsprengningen av Haramsfjordtunnelen. Den undersjøiske tunnelen går mellom Hestøya til Austnes, blir på 3500 meter og inngår som en det av det fylkeskommunale vegprosjektet som skal gi Nordøyene fastlandsforbindelse med resten av Ålesund.

Fredag kveld kunne fylkeskommunen melde at brannen var slukket.

Hendelsen skal nå granskes og fulgt opp i henhold til retningslinjene for helse, miljø og sikkerhet i Møre og Romsdal fylkeskommune og Skanska, opplyser fylkeskommunen.

OPS-prosjektet Hålogalandsvegen går ut på å bygge 82 kilometer ny vei mellom Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland.
Les også:

Endelig åpning i en kinkig tunnel

Startet i en betongsprøyterigg

Politiet begynner i dag  undersøkelser i Haramsfjordtunnelen før fagfolk kan sendes inn for å få oversikt over hvilke skader brannen har forårsaket.

– Vi skal også gjennomføre våre egne undersøkelser og bistå politiet med ressursene de trenger i etterforskingen, slik at vi kan finne ut hva som skjedde og unngå at det skjer igjen. Det er for tidlig å si hvilke konsekvenser brannen får for framdriften. Det må vi komme tilbake til når vi har oversikten over tilstanden i tunnelen, sier Marianne Nærø. 

Hovedentreprenør på prosjektet er Skanska, og prosjektsjef Are Eliassen sier til NRK Møre og Romsdal at brannen skal ha startet i en betongsprøyterigg.

– Dette er en alvorlig hendelse. Når det er sagt skjedde det på et gunstig tidspunkt. Det kunne ha vært mange flere involverte i arbeidet i tunnelen, sier Eliassen til NRK.

En av de søndre portalene til dagens Limfjordtunnel, som sto ferdig i 1969. Bildet er tatt i 2011.
Les også:

– En helt spesiell faglig disiplin

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.