Arbeidsliv

Bør doble design

19. juni 2001 - 12:27

Dette er et av målene i et forslag til en nasjonal handlingsplan for næringsrettet design, som nylig ble overrakt statsråd Grete Knudsen.

Forslaget skisserer en tredelt handlingsplan som skal bidra til å heve norsk næringsliv til et internasjonalt konkurransedyktig nivå. Prisen er 125 millioner kroner fram til 2005.

– En langsiktig nasjonal designpolitikk er nødvendig for å bygge et framtidsrettet næringsliv i Norge. Denne rapporten representerer en unik sjanse for Norge til å virkelig sette design på dagsorden – forutsatt at den følges opp med penger, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd, som har vært nestleder i utvalget.

Offensiv vekkelse

En nasjonal designkampanje skal vekke interessen og forståelsen for design som verktøy, og overvinne næringslivets barriere mot bruk av design. Design må videre bli et kriterium for å få økonomisk støtte fra det offentlige, eksempelvis fra Statens nærings- og distriktutviklingsfond (SND) og Norges forskningsråd. I tillegg må designkompetansen styrkes i forvaltning og utdanningssystemet – både innen merkantile og teknologiske områder, mener utvalget.

– Tre ting er viktig for oss: Utdanning, utdanning og utdanning, sier konserndirektør Wenche Nistad i Luxo ASA. Lampeprodusenten har 93 prosent av sin omsetning fra eksportmarkedet, og integrerer designaspektet i hele sitt virke.

– Hvis vi skal ha en konkurransedyktig ferdigvareindustri i Norge, er vi helt avhengige av å ha et oppegående utdanningssystem innen produktutvikling og design, framhever Luxo-direktøren.

Konkrete tiltak

Utvalgsleder Einar Johan Hareide poengterer to andre konkrete tiltak:

– Jeg vil spesielt trekke fram et innovasjonsfond for næringsrettet design som kan støtte designere økonomisk til å realisere ideer og framstille prototyper, samt koble designere og potensielle produsenter. I tillegg er det viktig å gjøre norske designere og designprodukter bedre kjent i utlandet, gjennom det foreslåtte profileringsprogrammet, sier industridesigneren.

Globalisering og tilgang til samme produksjonsmetoder og -prosesser gjør at «alle» kan produsere like gode produkter. Design er dermed ett av de viktigste konkurranseverktøyene bedriftene har til å skape produkter og tjenester som skiller seg fra konkurrentene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

Bedre lønnsomhet

Får Hareide det som han vil, skal designsatsingen resultere i bedre lønnsomhet for norsk næringsliv.

– En tydelig og langsiktig nasjonal designpolitikk kan fremme en identitet bygget på nyskapende produkter og tjenester. Dette vil gjøre Norge mer interessant både som handels- og samarbeidspartner og som reisemål, framholder utvalgslederen.

Jan R. Stavik utfordrer både myndigheter og næringsliv til innsats:

– Våre naboland har allerede satt i gang nasjonale handlingsplaner for design. I Danmark har regjeringen øremerket 100 millioner danske kroner til en egen designpolitikk. I Norge oppfattes design ofte som unødig pynt og en dyr ekstrakostnad. Mindre bedrifter har liten eller ingen erfaring med å jobbe med designere. Nå må bedriftene få øynene opp for at design betyr business, sier direktøren i Norsk Designråd,

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.