Etter at det fergefrie veisambandet mellom Ryfylke og Nord-Jæren ble utbygd, gikk bilistene på Ryfylke mann av huse for å kjøpe seg elbiler. Det resulterte i at Finnøy kommune på Ryfylke fikk landets høyeste elbilandel. Det har nemlig vært god sparing i å kjøre elbil på strekningen, daelbilistene kun har betalt 50% av taksten de fossile bilene betaler.
Elbiler 70 prosent av ordinær takst
Før nyttår åpnet Stortinget for at samferdselsdepartementet, dersom det ble vedtatt lokalt, kan fastsette takst for lette nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 på inntil 70 prosent av ordinær takst.
Allerede i februar gikk fylkestinget i Rogaland inn for at elbilistene måtte betale 70prosent av ordinær takst. Fredag 10. mars vedtok styret i bompengeselskapet Ferde nye bompengesatser for det fergefrie veisambandet mellom Ryfylke og Nord-Jæren.
De nye takstene innebærer kraftige økninger for alle drivlinjer, og for elbilistene øker satsene med 54,9 prosent.
De nye satsene med bombrikke blir slik (økning i kroner og prosent):
110 kroner for elbil med brikke. (+39 kr / 54,9%)
157 kroner for fossilbil med brikke. (+14 kr / 9,7%)
580 kroner for tunge kjøretøy. (+53 kr / 10,7%).
KNA: - Uforsvarlig
Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker er bekymret for de stadig økende bompengekostnadene bilistene stilles overfor. – KNA mener tålegrensen knyttet til bompenger for lengst er nådd, og nå må regjering og storting trekke i nødbremsen, sier Skiaker.
Samferdselsdepartementet estimerer at bompengene i år kan komme til å øke med opp til 20 prosent og ende på over 16 milliarder. KNA har gjort en nasjonal spørreundersøkelse som viser at 20 prosent av bilistene jevnlig kjører omveier for å unngå bompenger, mens blant de som definerer at de har anstrengt økonomi svarer 36,8 prosent at de gjør det samme.
– Dagens situasjon er uforsvarlig, og det påhviler et stort ansvar på samferdselsministeren om han ikke tar grep og hindrer at folk havner i fattigdomsfeller på grunn av bompenger, sier KNA-sjefen.
Regjeringen skroter forslag om ny bilavgift