Samferdselsminister Liv Signe Navarsete åpner strekningen Bommestad - Langåker på E18 i Vestfold. (Bilde: Joachim Seehusen)

Bombillettene kan bli dyrere i Vestfold

  • arkivnyheter

Ifølge Tønsbergs Blad har daglig leder Trond Julin i finansieringsselskapet E18 Vestfold AS sendt et brev til Statens vegvesen som orienterer om situasjonen. Nylig ble stortingsrepresentantene fra Vestfold orientert om saken av fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H). Fylkeskommunen eier samtlige aksjer i E18 Vestfold AS, og har garantert for de betydelige låneopptakene til å bygge ut E18 til firefelts vei gjennom hele fylket.

- Dagens satser, 10 kroner for lette kjøretøyer og 20 kroner for tunge, vil neste år dekke renter og administrasjonskostnader, men ikke så mye mer, sa fylkesordføreren, ifølge Tønsbergs Blad.

Staten hadde opprinnelig sett for seg 30 kroner for lette og 60 kroner for tunge kjøretøyer på strekningen Langåker–Bommestad, med en nedbetalingstid på ti år. Etter etter initiativ fra Statens vegvesen Region Sør, ble det i stedet 10/20 kroner og 15 års nedbetalingstid. Grunnen til det var at hele strekningen mellom Tønsberg og Telemark grense etter hvert skal utbygges til firefelts vei. Veivesenet ville se helhetlig på finansieringen av denne veien, og ikke legge en veldig stor del av byrden på en enkelt parsell, skriver avisen.

Men da skyver man også en del av regningen foran seg. Bominntektene fra senere parseller må bidra til å finansiere også Langåker–Bommestad. Når E18 gjennom sørfylket står ferdig, er det meningen at det skal koste 73 kroner for lette og 146 kroner for tunge kjøretøyer å kjøre hele strekningen fra Tønsberg til Telemark, skriver avisen.

"Parsellen Sky–Langangen er under bygging, og bomtakstene er her satt til 15 kr for lette og 30 kr for tunge kjøretøyer. Det dekker i beste fall kostnadene for denne parsellen alene," hevder Julin.

– Styret i E18 Vestfold AS kan på eget initiativ øke bompengene på Langåker–Bommestad med 20 prosent, det vil si til 12 og 24 kroner, sier Julin til Tønsbergs Blad. Men det er neppe nok til å holde tritt med de løpende gjeldsforpliktelsene. Derfor har Julin nå bedt Vegvesenet vurdere om det kan dras inn enda mer bompenger fra de prosjektene som kommer først.