Så var den altså ikke bare for show likevel, BMWs ladbare hybrid. Den skal være hos din nærmeste forhandler om tre år.

BMWs superhybrid skal i serieproduksjon

BMW Vision EfficientDynamics var en av bilene som stjal showet på bilmessen i Frankfurt i september i fjor.

Les saken: BMWs lynkjappe elbilvisjon

Da antok de fleste at dette var en teknologidemonstrasjon hvorfra i beste fall enkelte komponenter ville finne veien til en produksjonsmodell årevis fram i tid.

Så var ikke tilfelle. Bilen skal settes i serieproduksjon i 2013, varslet BMW på en pressekonferanse i Leipzig i går.

BMW Vision er navnet på konseptbilen som gir en pekepinn på hvordan BMW ser for seg elektrisk framdrift med moroa inntakt. "Joy defines the future", er slagordet.
Slik ble BMW Vision ED presentert første gang, i september i fjor. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Helelektrisk og plug-in

Det er fabrikken i Leipzig som skal lage de kommende elektriske bilene fra BMW fra 2013. Her produseres i dag 1-serie og X1.

Les mer i disse artiklene: Bayerische Mit Wattstunden

Elbil på BMW-måten

Den første helelektriske produksjonsbilen, som foreløpig kalles Megacity, er under utvikling. Her drar BMW veksler på erfaring fra de elektriske MINI E og ActiveE, basert på 1-serie kupé (E82).

Overraskende nok skal altså også plug-in-hybriden settes i produksjon her.

0-100 km/t: 4,8 s

BMW Vision kombinerer en 3-sylindret, 1,5-liters turbodiesel med to elektromotorer, og har en samlet effekt på hele 241 kW (328 hk).

Ettersom motorene har under 1,4 tonn å drasse på, gir det hybriden egenskaper som kan matche produsentens egen benchmark, M3. 0-100 km/t oppgis til 4,8 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t. Litiumpolymerbatteriet på cirka 10 kWh skal holde til 50 km på ren eldrift, mens den totale rekkevidden med 24-liters dieseltank er hele 70 mil.

Drivstofforbruket oppgis til 0,376 l/mil, med et CO2-utslipp på 99 g/km. 2+2-seteren er 1,24 meter lav og har en motstandskoeffisient på kun 0,22 Cd.

Også forbrenningsmotoren er koblet til drivlinja. I «cruisehastighet» fungerer dieselmotoren som et aggregat, men den kan også drive bakhjulene via en sekstrinns girkasse med dobbeltkløtsj i fellesskap med en 52-hesters elmotor. Den største elmotoren, som yter 110 hk, er montert på framakslingen.

Tidlig i utviklingen

Hva hybriden blir hetende når den kommer for salg er ennå ikke offentliggjort. Og nøyaktig hva slags design og teknologi som ender opp i produksjonsmodellen er heller ikke fastlagt.

BMW understreker samtidig at det garantert blir gjort mange større og mindre forandringer på prototypen før den er moden for serieproduksjon.

– Vi er helt i starten av utviklingen og har ennå ikke fattet alke beslutninger om hvordan vi går videre. Også når det gjelder drivlinjen. For eksempel kan dieselmotoren bli byttet ut med en bensinmotor. Dette er bilen som vil krone vår modellrekke. Teknologisk sett er den godt over noe av det vil produserer i dag, sier teknologisjef Klaus Draeger i BMW til Autocar .

Slik ser innmaten ut i BMWs hybridvisjon. Batteripakken er plassert i senterkanalen, den største elmotoren på framakslingen og en mindre elmotor og en dieselmotor på bakakslingen. Dieselmotoren driver også en generator. Foto: Per Erlien Dalløkken