Prosjekter

Bli med å prøvekjør Norges største veiprosjekt noensinne som er åpnet

27 kilometer med ny motorvei mellom Løten og Elverum ble torsdag åpnet for trafikk - tre måneder før tiden og til en prislapp hele 1,4 milliarder lavere enn antatt.

Kjell Inge Davik (f.v.), Ståle Rød, Ingelin Noresjø, Ingrid Dahl Hovland og Taale Stensbye.
Kjell Inge Davik (f.v.), Ståle Rød, Ingelin Noresjø, Ingrid Dahl Hovland og Taale Stensbye. Foto: Lars Helge Rasch, Statens vegvesen
30. juli 2020 - 17:07

FAKTA OM riksveg 3/25::

  • 17 km ny firefelts veg med midtdeler
  • 10 km ny tofeltsveg med midtdeler og
    forbikjøringsfelt
  • 3 planskilte kryss (Ommangsvollen,
    Tønset og Ånestad)
  • 2 rundkjøringer Åkroken og Østerdalsporten
  • 2 T-kryss
  • 7,1 km ny gang- og sykkelveg
  • 12 km sykkelfelt
  • 10 bruer
  • 18 over- og underganger
  • 2 viltoverganger

Statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) i Samferdselsdepartementet fikk æren av å klippe snoren. Veianlegget er 27 kilometer med splitter ny vei på riksvei 3 og 25 mellom Ommangsvollen i Løten og Svingen og Basthjørnet i Elverum, sju kilometer med gang- og sykkelveier og en ny Ånestad kontrollstasjon.

Rekordrask bygging

– Veien har landets korteste byggetid. Opprinnelig skulle den åpne 1. november i år, men nå åpnet etter en byggetid på bare 26 måneder og tre måneder før tiden. Prislappen er på 5,5 milliarder kroner, som inkluderer drift og vedlikehold i 20 år fremover. Dette er hele 1,4 milliarder lavere enn antatt, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen.
 Utbyggingen er en viktig styrking av riksvei 3 mellom Oslo og Trondheim. Utbyggingen er
også med på å styrke Hamar og Elverum som en felles bo- og arbeidsmarkedsregion.

Mer forutsigbarhet

Fartsgrensen på strekningen økes fra 70 til 90 km/t og 110 km/t. Firefelts vei mellom
Brenneriroa og Åkroken og to- og trefelts vei ellers gir en mer forutsigbar fremkommelighet.
90 prosent av tungtrafikken mellom Oslo og Trondheim går gjennom riksvei 3 i Østerdalen. I tillegg blir det et bedre bomiljø langs dagens vei og et sammenhengende tilbud for gåendeog syklende mellom Hamar og Elverum.

OPS-prosjekt

Kjell Inge Davik (f.v.), Ståle Rød, Ingelin Noresjø, Ingrid Dahl Hovland og Taale Stensbye. Foto:  Lars Helge Rasch, Statens vegvesen
Kjell Inge Davik (f.v.), Ståle Rød, Ingelin Noresjø, Ingrid Dahl Hovland og Taale Stensbye. Foto:  Lars Helge Rasch, Statens vegvesen

Prosjektet er den største veikontrakten i Norge noensinne - og gjennomføres som et OPS-
prosjekt (Offentlig Privat Samarbeid).
Vegvesenet som byggherre har kontrakt med OPS-selskapet Hedmarksvegen AS som er
byggherrens representant, som igjen har hatt Skanska Norge som hovedentreprenør. Avtalen innebærer at Hedmarksvegen/ Skanska skal stå for drift og vedlikehold av veianlegget i de neste 20 årene.

Prisbelønnet prosjekt

Riksvei 3/25-prosjektet er det første i Norge som har oppnådd  «Whole Team Award Excelent» i klima- og miljøsertifiseringen CEEQUAL.
Prosjektet ble tildelt prisen «Partnership Awards Europe 2019" som "Best Transport Project» og dermed anerkjent som det beste samarbeidsprosjektet mellom offentlig og privat sektor i Europa.

 
 
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.