INTERESSERT: Driftssjef Annbjørn Sølvberg fra Stryn Energi, til venstre, diskuterer landstrøm med Ragnar Gjørven. Stryn skal bygge ny cruisekai i Olden og utfordringen fra Gjørven er at de tar landbasert strømforsyning med i planene. (Bilde: Inge Fænn)
EKSPERTENE: 19 eksperter fra ni nasjoner står bak standarden som snart er klar. Her, fra venstre, Ragnar Gjørven, Bertrand Doignon fra Frankrike, Hiroshi Nakamura fra Japan og Gregory C. Nieminski fra USA (Bilde: Inge Fænn)

Ble enige om krav til landstrøm

  • Olje og gass

Landstrøm for skip

FN-institusjonen IMO, International Maritime Organisation, skal lage et regelverk for landstrøm til skip. I sine regler viser IMO som oftest til standarder fra International Electrotechnical Commission, IEC, og det arbeidet som der er gjort.

Under IEC, finnes flere teknisk komiteer. En av disse, TC18, har ansvaret for elektriske installasjoner på skip og offshoreinstallasjoner, både faste og mobile.

TC18 organiserer såkalte PT'er, project teams. En av disse er PT 60092-510, High Voltage Shore connection Systems, som nå arbeider med å skape en felles internasjonal akseptert standard for landstrøm til skip som ligger i havn. Gruppen har 19 medlemmer fra ni forskjellige land, og ledes av Ragnar Gjørven. Norge er medlem i IEC gjennom Norsk Elektroteknisk Komite.

I forrige uke møttes en internasjonal gruppe tekniske eksperter fra International Electrotechnical Commission, IEC, på hotell Alexandra i Loen for å legge siste hånd på arbeidet med en internasjonal standard for landstrømtilkobling av skip i havn.

Et cruiseskip av den typen som ofte besøker norske fjorder om sommeren bruker gjerne 75.000 kWh per døgn, og de største skipene vil ha behov for 10-15 MW.





Savner helsemyndighetene

– I Geiranger er det rett og slett ubehagelig og helt uholdbart om sommeren. De bor jo i en eksossky, jeg synes det er rart at ikke helsemyndighetene har gitt dette større oppmerksomhet, sier Ragnar Gjørven som leder standardarbeidet i IEC på vegne av Norsk Elektroteknisk Komite.

– Nå gjenstår kun mindre justeringer og språkvask før vi til høsten kan gi ut en foreløpig standard, sier Gjørven.

Det største hinderet for å koble skip til landstrøm i dag er mangelen på standarder, det florerer en rekke forskjellige løsninger som gjør det uoverkommelig for havnemyndighetene å tilby landstrøm. Nye Risavika havn utenfor Stavanger fikk merke dette. Der var det ønske om å tilby landstrøm, men til slutt måtte havnemyndighetene nøye seg med å legge klar kabelen til framtidig tilkobling nettopp fordi behovene varierte for mye fra skip til skip.





Teknisk komplisert

– Arbeidet med standarden har vist seg mer komplisert enn vi trodde da vi startet, og dette har utviklet seg til et meget stort prosjekt, kanskje det største vi har hatt noen gang, sier Gjørven. Han forteller at det skyldes tekniske utfordringer, det er ikke knyttet politiske stridigheter til arbeidet.

– Det er forskjellige spenninger, og på skip er 60 Hz vanlig mens vi bruker 50Hzpå land.

Møtet i Loen var det siste av tre møter som behandler høringsuttalelser til det første utkastet som ble presentert i fjor. – Det kom inn 750 høringsuttalelser, noen på godt over 100 sider, men nå er det meste av arbeidet gjort, sier Gjørven.