NYHETER

Bjørn med målebilen

Jarle Skoglund
27. des. 2005 - 11:20

- Jeg visste på forhånd at sesongen i fjor ville bli ekstra tøff. Vi hadde en lang kø med oppdrag. Men jeg var jo hjemme hver helg, sier Holshagen til Våre Veger. Målebilen parkerer han fredag ettermiddag på nærmeste flyplass og kommer seg hjem til Drammen. Vi kan vel si at 38-åringen heldigvis er single. Men rollen som helgepappa for sin 14 år gamle datter kan han fylle.

Helt fri i helgen har han imidlertid ikke alltid. Prøver skal leveres, og det er jo hyggelig å konstatere at han fremdeles også har et kontor som står stille.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

50 kommuner

Når det er på’n igjen i april, blir det kanskje ikke fullt så hektisk utetjeneste for Bjørn A. Holshagen. Etter at instituttet på Høvik (ATI) for to-tre år siden startet en offensiv for å få verve kommuner, er medlemslisten nesten blitt dobbelt så lang. Før var målebilen overveiende på Østlandet. 50 kommuner har tegnet medlemskap hittil. Nå skal totalt 92 medlemskunder betjenes. Det skal derfor ansettes en måletekniker til. ATI får da én målebil på Østlandet og én som beveger seg ellers i landet. Holshagen er glad for at ikke alle de nye medlemmene bestilte måling i fjor. På sin ferd lasermålte han også overflaten på 23 flyplasser for Avinor.

Holshagen tok seg også av miljømålinger på 25 asfaltverk. Skaffet fakta om støvutslipp og avgasser.

- Kommunene ser i økende grad behovet for skikkelig dokumentasjon av tilstanden på vegnettet. Ikke minst er dette blitt et viktig virkemiddel for å følge opp funksjonskontrakter. Og lokalpolitikerne krever dokumentasjon før de bestemmer hvor mye som skal bevilges til asfaltering og reparasjoner. Da er det fint at asfaltcowboy Bjørn har vært på rundtur, sporslitasje gjør mer inntrykk som faktum en ved synsing. Kommunene gjør ikke så mye i egenregi lenger, som byggherre gjelder det å ha kontroll likevel.



Bilen ”ser” alt

Målebilen fotograferer digitalt med 20 meters mellomrom og gir full oversikt. Metertall, dato og tid. De får mye informasjon ”på kjøpet”: For eksempel om vegetasjon, kantstein, fortau, rekkverk, autovern og skilt. Alt man ser som sjåfør. Trenger noen å vite hvor mange kumlokk og sluk de har på vegnettet sitt og hvor de befinner seg, så har jeg tatt bilde av alle sammen, smiler Holshagen.

I 2004 målte han bare for kommunene Oslo og Lenvik i Troms. Så tok det av. I denne sesongen ble det åtte kommuner.

- Jeg startet høstturen med Elverum og var helt i Kirkenes før jeg snudde. På turen nedover var det oppdrag blant annet i Vesterålen, Lofoten, Trøndelag og på Møre. Kartleggingen av Moldes vegnett var siste oppdrag på turen, det brukte jeg seks dager på. Lyset må være godt nok. Da jeg kjørte ned Lierbakkene, passerte turtelleren 1000 mil! Resten av sesongen ble det dagsturer på Østlandet.

Det er vanskelig å huske alle stedene jeg har vært på! Men rutine blir dette aldri, målearbeidet er for allsidig til det, sier han. Han begynner forresten å bli godt kjent i Bardu kommune.

- Ja, i Bardu har jeg målt ca. 100 kilometer veg to ganger. Først i 2003, og så nå – to år senere. Kommunen kan dermed sammenligne og se forskjeller. Man får dokumentert tilstandsendringene og kan planlegge behovet for reasfaltering og reparasjoner i årene framover. Det er framsynt å skaffe seg en database som oppdateres for å være til maksimal nytte

- Det blir mange timer alene i bilen, men i selve målearbeidet har jeg ofte selskap. Det er lurt at kunden lar en kjentmann sitte på. Selv om jeg har GPS med kartsystem i bilen, så er det ikke alltid godt nok for å legge opp en rasjonell rute når du er ukjent. Kart og terreng stemmer ikke alltid overens, da må databasen være helt oppdatert og feilfri. Vi kan ikke kreve en kjentmann, men det er jo en stor fordel for begge parter at jobben gjøres raskt og effektivt. Kommunale vegnett er vanskelige.



Skadefri

Bjørn A. Holshagen har maskinteknisk bakgrunn vært måletekniker på Asfaltteknisk Institutt siden 1990, da navnet var Asfaltindustriens Laboratorium. Før det var han på laboratoriet i Nodest Vei i Drammen, nå NCC Roads.

- Det skjer vel en del uforutsett på så lange reiser?

- Bare været kan hindre meg og skape forsinkelser. Jeg har heldigvis vært skadefri, sier Bjørn A. Holshagen og banker i bordet.

- Men jeg har hatt god bruk for startkabler og slepetau for å hjelpe andre!



























Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.