– For å komme frem til valget av entreprenør brukte vi tildelingskriterium som fremdrift, nøkkelpersonell, HMS og kvalitet. Og etter forhandlinger og avklaringer hadde Bjelland det beste tilbudet totalt sett og er den entreprenøren som blir tildelt kontrakten, sier delprosjektleder Hallvor Solheim i en pressemelding fra Statens vegvesen .
Han håper at kontrakten kan signeres når klagefristen går ut om ti dager.
– Går alt etter planen blir det anleggsoppstart til høsten, sier Solheim.
Ved anbudsåpning så tilbudene slik ut på prosjektet:
Entreprenør | Tilbudssum |
Stangeland Maskin | 388.457.695 |
Bjelland | 391.191.551 |
Nordbø Maskin | 410.905.351 |
Det skilte i utgangspunktet ikke mye mellom de tre lokale entreprenørene, men etter samtaler og forhandlinger ble Bjelland valgt til å bygge den neste etappen for Transportkorridor Vest riksvei 509.
Arbeidenes art og omfang
Det skal bygges ny firefelts riksvei fra Sør-Tjora til Kontinentalvegen i Sola kommune. Etappen er en del av prosjektet Transportkorridor Vest som strekker seg fra Sømmevågen til Sundekrossen. Fra Sømmevågen til Sola skole er ny firefelts riksvei allerede ferdigstilt. Prosjektet er en del av Bymiljøpakke Nord Jæren.
Denne etappen starter nord for rundkjøringen ved Sola skole og avsluttes nord for rundkjøring Tanangervegen/Kontinentalvegen. I tillegg til riksveien skal det bygges gang- og sykkelvei, lokalveier og samleveier.
Prosjektet er en del av Bymiljøpakken og har som mål å tilrettelegge for effektiv gods- og persontrafikk. Effektmålene er blant annet å:
- Skape forutsetninger for økt andel kollektivreiser
- Bedre framkommeligheten for næringstrafikk
- Forbedre gang- og sykkeltilbud, og øke andel transportsyklister
- Forbedre trafikksikkerheten
- Forbedre miljø, bedre støyforhold og minimere negative konsekvenser i nærmiljøet
- Skape forutsetninger for økt sjøveis godstransport
Trafikken på Tanangerveien riksvei 509 sør for Kontinentalveien har en ÅDT på cirka 14.800 biler (2019-tall)) med en andel tungtrafikk på 10 prosent.
Høyre vil ha Hordfast-oppstart innen 2030