Hurtigruten, Biokraft

Biogassanlegg utvider selv om Hurtigruten dropper gassplaner

Planen var at seks av Hurtigrutens skip skulle gå på LNG og flytende biogass fra Skogn. Nå skal de gå på diesel i stedet. Biogassanlegget dobler likevel produksjonen som planlagt.

Daniel Skjeldam (t. v, ) og Håvard Wollan presenterte flytende biogass som Hurtigrutens neste drivstoff i 2019.
Daniel Skjeldam (t. v, ) og Håvard Wollan presenterte flytende biogass som Hurtigrutens neste drivstoff i 2019. (Foto: Arne Fenstad)

Planen var at seks av Hurtigrutens skip skulle gå på LNG og flytende biogass fra Skogn. Nå skal de gå på diesel i stedet. Biogassanlegget dobler likevel produksjonen som planlagt.

I 2019 ble det kjent at seks Hurtigruten-skip skulle få nye Rolls Royce-motorer som skulle gå på flytende naturgass (LNG) og biogass produsert av fiskeavfall på Biokrafts anlegg i Skogn i Trøndelag. I

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå