Et Boeing 747 fra Virgin Atlantic skal i februar testfly med biodrivstoff. (Bilde: Common Wikipedia)

Bio-jumbo klar for takeoff

  • Motor

Det er Virgin Atlantic som i februar skal fly et Boeing 747 fra London til Amsterdam. Det spesielle med turen er at jumbojeten delvis skal fly med biodrivstoff.

Framskyndet

Flyselskapet Virgin Atlantic, flyprodusenten Boeing og motorprodusenten General Electric har jobbet med prosjektet lenge, og annonserte mandag at de har framskyndet den første flygingen med ti måneder.

Det melder flere amerikanske og britiske medier.

– Dette er et gjennombrudd som kan føre til ruteflyging med biodrivstoff om et par år, sier Virgin-talsmann Paul Charles.

Bruker alt overskudd

Testflygingen skjer uten passasjerer, og det konvensjonelle drivstoffet parafin skal suppleres med minst 25 prosent biodrivstoff.

Nøyaktig hvilken type nekter Virgin å gå ut med før i februar. Samtidig har flyselskapet tidligere omtalt drivstoffet som butanol, trolig framstilt av alger, ifølge danske Ingeniøren.

Virgin-eieren Richard Branson har siden 2006 donert alt overskudd fra sine transportselskaper til arbeid mot global oppvarming.

Hele Europa

Boeing har et annet bioprosjekt gående med Air New Zealand og motorprodusenten Rolls-Royce. Deres første bioflyging er tidfestet til årsskiftet 2008/2009.

Formålet er selvsagt å redusere CO 2-utslipp, men Boeing er tydelig på at ikke alt biodrivstoff nødvendigvis bedrer det totale klimaregnskapet. Dersom all flytrafikk skulle bruke drivstoff framstilt av soyabønner, ville det krevd et dyrkingsareal på størrelse med Europa.