KASSETTEN: Otto Godeset og Stein Oddvar Sægrov med selve kjernen i varmeveksleren, kassetten med den brettede titanplaten. (Bilde: Anders J. Steensen)
OM BORD: Slik ser kjøleren ut når den er montert til test om bord på bilferja Rennesøy. (Bilde: Anders J. Steensen)

Billigere vedlikehold av kjølere

  • Industri

JÅTTÅ: Den kassettbaserte varmeveksleren renses og er klar til bruk i løpet av 20 minutter, mot åtte timer for en platefinnekjøler.

I stedet for å ha spesialutdannet personell til å rengjøre kjølerne, kan maskinister og vanlig vedlikeholdspersonell enkelt ta ut, rense og sette inn igjen kassetten.





Opprinnelig en evaporator

Hele prinsippet for kjøleren/varmveksleren er utviklet av Hillberg Karoliussen i Risør.

Målet med konstruksjonen var opprinnelig å utvikle en evaporator, en innretning som produserer drikkevann fra sjøvann, som reduserer energiforbruket.

Prinsippet Karoliussen kom fram til og som er patentert i en rekke av verdens ledende industrinasjoner, baserer seg på en brettet titanplate.

– Konstruksjonen viste seg effektiv. Etter oppvarming gikk den nesten av seg selv. Med kun en liten vifte som klarte å øke trykket såpass mye at temperaturen steg med fire grader Celsius, gikk evaporatoren av seg selv. Dermed krever den svært lite energi for å produsere vann, forteller administrerende direktør i Pleat, Stein Oddvar Sægrov.





Ingen lekkasjer

Det er varmeveksleren for evaporatoren som er patentbeskyttet, Men det var tidlig klart at varmeveksleren var godt egnet som en kjøler.

Den er konstruert som en boks, hvor selve kjøleelementet ligger som en kassett inne i kjøleren.

Kjøleplaten i titan er noe modifisert for å kunne virke som en kjøler og for å sikre maksimal effekt. Den er innfestet i med et polymer i en ramme som er presset på plass inne i enheten.

– Den er helt tett, slik at det ikke er mulig at det lekker fra den ene siden til den andre. Dermed unngås mange av de lekkasjeproblemene som ofte oppstår i rør- og platefinnekjølere, forteller teknisk sjef Otto Godeset.





Veldig fornøyd

Kjøleren er testet ut i to fartøyer, bilferja Rennesøy og i forsyningsskipet Stril Neptun. Testene var vellykkede.

Særlig var rederiene fornøyd med hvor enkelt det er å vedlikeholde. Det er bare å løsne mutterne, ta ut kassetten, spyle denne og sette den på plass.

For å sjekke at platefinnekjøleren ikke er fylt av forurensninger er det to seglass inn til sjøvannssiden på kjøleren hvor maskinistene kan se at gjennomstrømningen er som den skal.

– Dette er et veldig artig prosjekt. Den beste referansen vi kan gi er at mannskapene om bord på Stril Neptun ønsker at kjøleren skal forbli om bord. Den hadde god effekt, og de tallene som Pleat lovet når det gjelder vedlikehold, stemmer, forteller teknisk direktør Nils A. Liaaen i Simon Møkster Shipping.





Ønsker industriell partner

– Den store fordelen ved vår kjøler er at flere kan monteres i et felles stativ. Det forenkler også vedlikeholdet. Det vi arbeider med nå er å finne samarbeidspartnere slik at vi kan få kjøleren ut i markedet. Det vi frykter er å bli kjøpt opp av en stor leverandør som deretter legger produktet dødt fordi det vil fjerne lukrative deler av markedet. Aller helst håper vi at norske produsenter av skipsutstyr ser seg tjent med å komme inn i nye markeder, sier Sægrov.