Billigere og bedre batterier

KONSEPT: Slik ser den ut, den smart-varianten som DaimlerChrysler viste som 
konsept på bilutstillingen i Frankfurt i forrige uke. Litt graving gjorde at 
vi fant bildet, som var ganske godt gjemt på pressesidene. Bilen har 
hybriddrift (forbrenningsmotor, elektromotor, batteri) og en lang rekke 
innredninhgsdetaljeree er utformet av ungdom. Enda et eksempel altså, på at 
bilfabrikene har startet sin frierferd mot dem som skal kjøpe bil om 
fem.seks år. SMART
KONSEPT: Slik ser den ut, den smart-varianten som DaimlerChrysler viste som konsept på bilutstillingen i Frankfurt i forrige uke. Litt graving gjorde at vi fant bildet, som var ganske godt gjemt på pressesidene. Bilen har hybriddrift (forbrenningsmotor, elektromotor, batteri) og en lang rekke innredninhgsdetaljeree er utformet av ungdom. Enda et eksempel altså, på at bilfabrikene har startet sin frierferd mot dem som skal kjøpe bil om fem.seks år. SMART (Bilde: SMART)

Oppdagelsen skal ha spesielt viktig betydning for å øke brukstiden til batterier i elbiler og batterier til mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk.

– Vi baserer oss på en kombinasjon av nanostrukturert vanadiumnitritt og kontrollert oksidasjon av overflaten i nanoskala, uttaler professor Prashant Kumta ved Carnegie Mellon University i Pittsburgh på det britiske nettstedet The Engineer.

Halv pris

Han viser til at standardbatterier i dagens elbiler baserer seg på ruthenium, som koster 100 amerikanske dollar grammet, mens vanadiumnitritt bare koster halvparten.

– Ikke bare er det billigere, det kan også lagre større mengder energi, påpeker Kumta.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå