TRE FORSLAG: Tre designforslag vurderes for ny Mjøsbru. Her er ett av dem: Mjøsviadukten.Bilde: Statens Vegvesen
IKON: Ny firefelts bro over Mjøsa kan bli et ikon i tre. Den vil skape internasjonal oppmerksomhet og sette nye verdensrekord. Bildet viser varianten Extradosed.Bilde: Statens Vegvesen
EXTRADOSED: Snittet viser hvordan underliggende fagverk blir båret av midtstilte tårn og skråstag. Dette designet har lånt elementer fra stålkonstruksjoner.Bilde: Statens Vegvesen
TYDELIG: Med mastene vil Extradosed bli den mest synlige av de tre forslagene som nå foreligger.Bilde: Statens Vegvesen
IKON: Ny firefelts bro over Mjøsa kan bli et ikon i tre. Den vil skape internasjonal oppmerksomhet og sette nye verdensrekord. Bildet viser varianten Mjøsbølgen.Bilde: Statens Vegvesen
DOMINERENDE: Med sidestilte bærende vegger av fagverk får Mjøsbølgen den mest dominerende trekonstruksjonen.Bilde: Statens Vegvesen
SVIMMEL: Mjøsbølgen kan lett gjøre en svimmel, med de to bølgene i motfase. Et utradisjonelt design som garantert vil vekke debatt.Bilde: Statens Vegvesen
IKON: Ny firefelts bro over Mjøsa kan bli et ikon i tre. Den vil skape internasjonal oppmerksomhet og sette nye verdensrekord. Bildet viser varianten Mjøsviadukten.Bilde: Statens Vegvesen
ENKEL: Med underliggende fagverk som eneste bærende konstruksjon er Mjøsviadukten den enkleste konstruksjonen.Bilde: Statens Vegvesen
USYNLIG: Bilistene som kjører over Mjøsviadukten vil ikke uten videre kunne se at de kjører på en trebru. Alle bærende konstrukjsoner er skjult under kjørebanen.Bilde: Statens Vegvesen