KALKET: Borte er gulmalingen og igjen fremstår slottet som originalt med kalkmaling. Fem lag er lagt på, til neste år kommer ytterligere to lag.Bilde: Joachim Seehusen
SOM EN SIL: Opprinnelig var det ikke montert sinkbeslag, og taket var helt flatt. Det er nå rettet opp, og slottet er tørt og tett.Bilde: Joachim Seehusen
NORSK KUNST: Da kongens slott ble bygget utløste det sterk kritikk at så få norske kunstnere ble brukt til utsmykkingen. Det hadde kong Oscar I merket seg, og i Oscarshall har mange norske kjente kunstnere fått utfolde seg.Bilde: Joachim Seehusen
EGET ROM: Spisesalen, rikt utsmykket, ligger i et eget bygg utenfor selve slottet. Kjøkkendet er plassert i kjellerenBilde: Joachim Seehusen
KONGENS SOVEROM: Innvendig er veggene dekket av et fløyelstoff. Deler av det, hovedsakelig på nordveggen, var det mulig å restaurere. Ellers er det laget nøyaktige kopier.Bilde: Joachim Seehusen
DEKORERT: Det er rike dekorasjoner, spesielt takene tiltrekker seg oppmerksomhet.Bilde: Joachim Seehusen
SYNET BEDRAR: De øverste dekorasjonene på veggen ser ut som utskåret tre. Det er også hensikent, men i virkeligheten er det betong som så er pusset og malt.Bilde: Joachim Seehusen
GLASS: Vinduene er påkostet, men på noen av dem er ramme og sprosser som ser ut som tre i virkeligheten laget i stål, og så kunstferdig malt for å se ut som tre.Bilde: Joachim Seehusen
IKKE SPART: På gulevene er det ikke spart. Parketten er satt sammen av fire forskjellige tresorter, bøk, bjørk, eik og nøttetre.Bilde: Joachim Seehusen