Betongbiten, som var cirka en halv meter lang og ti centimeter bred, falt ned på veiskulderen i nordgående løp.
Oppdaget av vekter
Det var en vekter som oppdaget raset ved 1.30-tiden. Tunnelen ble umiddelbart stengt og eksperter fra Vegvesenet tilkalt. Tunnelen ble åpnet igjen tre timer senere - i 5-tiden torsdag morgen.
Lederen for Byggherreseksjonen ved Statens vegvesen i Vestfold, Nils Inge Skjevik, sier til Aftenposten at raset skyldtes at det er brukt for smale gummilister i tunneltaket.
Feil type gummilister
- Cirka hver 80. meter i tunnelene ligger det gummilister under et 20 centimeter tykt lag av sprøytebetong. Listene legges inn for at det skal oppstå rissangivelser ved temperaturendringer i betongen. Hvis disse gummilistene ikke er høye nok, kan det oppstå såkalte dobbeltriss. Da kan det falle ned betong fra området mellom risset, sier Skjevik til Aftenposten.
Disse lave gummilistene er ifølge Skjevik brukt i alle tunneler i Nordre Vestfold. Han har ikke oversikt over hvor mye de er brukt i resten av landet.
Uhell i forkjøpet
Vegveset i Vestfold, som sier de har vært klar over problemet siden januar i år, vil nå leie inn en entreprenør for å erstatte gummilistene.
- Jeg ble klar over problemet da jeg var ute og fotograferte tunnelene etter raset i Hanekleivtunnelen. Vi gikk over tunnelene for to uker siden for å få oversikt over problemet, og vi skulle gjøre en jobb for å reparere. Nå kom dette uhellet oss i forkjøpet, sier Skjevik.
Den 1,4 kilometer lange Botnetunnelen ble nylig gjenåpnet etter å ha vært stengt i forbindelse med sikringsarbeidene i Vestfold-tunnelene i etterkant av raset i Hanekleivtunnelen. Skjevik understreker at raset ikke har noe å gjøre med dette sikringsarbeidet