"Betongbåt" sikrer mann og miljø

Sammen med Aker Kværner Yards har DnV utviklet en stål/betong-sandwich som kan brukes i en Panmaxtype bulkskipskonstruksjon.

Sandwichkonseptet er tenkt brukt i bulkdelen av skipet mens for- og akterskip bygges på konvensjonell måte.

Cellene som fylles av lettvektsbetong (under 1000 kg/kubikkmeter) bygges helt tette, vannet i støpemassen bindes i betongen og cellen blir hermetisk lukket, rust vil altså ikke være noe problem.

Cellene blir svært trykkfaste slik at skipet vanskelig kan åpnes mot sjøen.

Det hender ifølge Veritas Corporate Research' professor Pål Bergan flere ganger årlig, at bulkskip sprekker (åpnes til sjøen) og går rett ned med mann og mus, ofte så fort at mannskapet ikke en gang rekker å sende nødsignal.

Betongens rolle blir som i all sandwich: Cellematerialet støtter ytterplatene og eliminerer behovet for stålavstivere; konstruksjonen blir lettere dels på grunn av cellenes flyteevne, dels på grunn av redusert stålmengde.

Skipet blir langt sikrere idet det selv ved en kraftig grunnstøting ikke går hull på de indre platene, all støtlast tas opp i cellestrukturen og fordeles rundt i skroget. Konstruksjonen er et forslag fra Veritas' side.

Det gjenstår nå å se om Aker Kværner Yards får gjennomslag for den hos noen av sine kunder. Om Veritas kan tilby klassefordeler skulle mulighetene være gode.