Drift og vedlikehold

Betelo skal bistå fire kommuner i innovasjonsprosjektet Smart vinterveg

Gjennom det nyinngåtte innovasjonspartnerskapet med firmaet Betelo, skal Gjøvik, Lillehammer, Hamar og Ringsaker utvikle nye løsninger for veivedlikehold gjennom prosjektet Smart vinterveg.

Pål Godard (fra venstre mot høyre), Roger Nilssen, Tor Simonsen og Per Kristian Bergstrøm er representanter fra de fire kommunene i prosjektet som skal utvikle ny teknologi til vinterdrift av veiene.
Pål Godard (fra venstre mot høyre), Roger Nilssen, Tor Simonsen og Per Kristian Bergstrøm er representanter fra de fire kommunene i prosjektet som skal utvikle ny teknologi til vinterdrift av veiene. Foto: Per Helge Seglsten
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
17. nov. 2020 - 10:58

Prosjektet ble tildelt 14 millioner kroner fra Innovasjon Norge for å utvikle ny teknologi for
vintervedlikehold av veier. Med innovative Betelo med på laget, ligger alt til rette for at kommunenes ønske om å revolusjonere vinterveidrift kan realiseres, sier kommunene i en pressemelding.

Sandefjord var blant kommunene som ble rammet av mye overvann da ekstremværet Amy traff Norge i helgen.
Les også:

For dårlige avløpsnett i én av fire kommuner

Unikt samarbeid

Det at fire kommuner går sammen om et prosjekt som dette er ganske så unikt, og det gir samtidig rom for en løsning som blir både gjennomarbeidet og velprøvd.

– Alle kommunene vil fortsette å bidra med ressurser i alle deler av prosjektorganisasjonen. Etterhvert som de teknologiske løsningene tar form, vil de bli prøvd ut og testet i samarbeid med leverandør i alle de fire kommunene. På denne måten får vi en svært god kvalitetssikring og testing av løsningene både underveis og av sluttproduktet, sier Pål Godard, en av prosjektlederne fra Gjøvik kommune.

Stavanger sentrum. 12 kommuner på Jæren skal skifte ut en av drikkevannskildene sine.
Les også:

Ny drikkevannskilde for 350.000 innbyggere koster 280 mill.

Gammel problemstilling får nye løsninger

– Dette er utrolig spennende. Det vi ser konturene av i Betelos løsning kan virkelig gi nye muligheter for både planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av veivedlikehold om vinteren, som ofte er både komplisert og krevende, sier Godard.

I tillegg åpner løsningen for helt nye muligheter med tanke på innsyn og oversikt for den enkelte innbygger.

– Blant annet kan publikum få innsyn i hvor brøytebilen har vært, slik at folk kan se om det er brøytet på skoleveien eller der man skal ut med bil. Publikum kan også melde inn feil og mangler ved brøyting eller strøing, slik at de kan få gitt beskjed dersom en rode har blitt glemt, sier Godard.

Donald Trumps tollpolitikk preger handelen mellom USA og Asia.
Les også:

Rammes knallhardt av Trump-toll

Teknologisk nyvinning

Betelo skal i prosjektperioden utvikle nye løsninger med blant annet egne vær- og målestasjoner med kamera på utvalgte plasser i kommunene.

– Det er jo ekstra morsomt at Betelos underleverandør på dette området, Recab, er et lokalt Hamarfirma. De leverer datasystemer, lager smartbysystemer og utstyr for utfordrende miljøer for blant annet forsvarsindustrien. I dette prosjektet skal de altså levere målestasjoner, forteller Godard.

I tillegg vil løsningen gi mulighet for automatisering av utkallingsrutiner for sjåfører, en opprettelse av markedsplass for vinterdrift og mer til.

– Veien blir til mens vi går. Vi er i kontakt med Statens Vegvesen og Innlandet fylkeskommune, og det er et ønske å la disse delta i testperioden. Vi ser fram til en utrolig spennende prosess videre, sier Pål Godard.

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen under Arendalsuka.
Les også:

Forsvarssjefen: – Jeg tror ikke det vil komme mer penger

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.