BYGG

Ber håndverkerbransjen ta ansvar

SLURVER MYE: Håndtverkerslurv fører til årlige milliardtap.
SLURVER MYE: Håndtverkerslurv fører til årlige milliardtap. Bilde: Max ROSEREAU
14. nov. 2007 - 15:00

– Hadde bransjen tatt i bruk standardkontrakter, og brukt ti minutter på å fylle ut de få punktene som gjelder tidsfrister, pris på tjenesten og materialvalg, ville det ført til færre reklamasjoner, og et bedre omdømme for håndverkerbransjen, sier underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.

49 prosent av alle skader på norske hus skyldes feil utførelse, slurv og manglende kontroll, ifølge en kartlegging fra Norges Takseringsforbund. Til sammenligning utgjør aldring og slitasje 22,5 prosent av skadene.

Flere hundre klager

– Vi får klager på håndverkertjenester daglig. Det er snakk om flere hundre i året. Vi merker at det har økt de siste årene, sier Anders Leisner, advokat i Huseiernes Landsforbund til NRK.

Forbrukerrådet behandler rundt 4.000 henvendelser om håndverkertjenester hvert år. Anslag viser at håndverkerfeil koster nordmenn 13 milliarder kroner årlig.

Serviceforsker Pål Rasmus Silseth ved BI mener håndverkerne utnytter et opphetet marked.

– Det kan virke som vi har litt for gode tider. De får oppdrag uavhengig av om de har gjort en god jobb tidligere. Folk er så desperate etter å pusse opp, sier Silseth.

Standardkontrakter

Roger Helde i Forbrukerrådet sier mange klagesaker dreier seg om hvilke muntlige løfter håndverkeren har gitt, og hva partene har avtalt. Han undres over at håndverkere ikke er flinkere til å benytte kontrakter.

– Mange reklamasjoner kunne vært unngått hvis håndverkerne i byggebransjen hadde brukt standardkontraktene 3501 og 3502. Dette er kontrakter fra Standard Norge som håndverkerbransjen selv har framforhandlet i samarbeid med Forbrukerrådet, sier Helde.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.