Belønner gode arbeidsvilkår som del av konkurransen om driftskontrakt

I den nye driftskontrakten for riksveiene i Gjøvikområdet og på Romerike er entreprenørene i tillegg utfordret til å komme med løsninger som kan gi bedre arbeidsvilkår, større klimakutt og bedre beredskap.

Statssekretær Mette Gundersen, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Kristin Folge i Mesta holdt snora, mens prosjektstøtte Stine Hasund Eid fikk æren av å klippe den grønne snora for ny driftskontrakt. Lastebilen bak driftes med biogass.
Statssekretær Mette Gundersen, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Kristin Folge i Mesta holdt snora, mens prosjektstøtte Stine Hasund Eid fikk æren av å klippe den grønne snora for ny driftskontrakt. Lastebilen bak driftes med biogass. Foto: Kari Karstensen/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. sep. 2022 - 14:33

Totalt sju nye driftskontrakter for riksveier fra Alta i nord til Stavanger i sør trer i kraft 1. september. Kontraktene omfatter drift og vedlikehold av totalt 3120 kilometer riksvei, og har samlet kontraktsum på 4,2 milliarder kroner (inkl. mva.). Kontraktene varer i fem år, med gjensidig opsjon for forlengelse på tre år.

Mer for pengene

Statens vegvesen har krav til klima og arbeidsmiljø i alle kontrakter, men i kontrakten for riksvegene i Gjøvikområdet og på Romerike er entreprenørene i tillegg utfordret til å komme med løsninger som kan gi bedre arbeidsvilkår, større klimakutt og bedre beredskap.

Denne konkurransen vant Mesta – som også hadde lavest pris. Kontraktsbeløpet er 436 millioner kroner.

– Statens vegvesen skal gi samfunnet og den enkelte trafikant mest mulig igjen for pengene. Det gjør vi best når vi samarbeider med entreprenørene om å finne gode løsninger, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.

Han mener anbudskonkurransen viser at det ikke er noen motsetning mellom gode arbeidsvilkår, grønnere drift og pris.

– Dette er en innovativ anskaffelsesmetode, der vi for første gang tar i bruk såkalt «Best value procurement» innen driftskontrakter. Et viktig poeng med Statens vegvesens kontraktstrategi er at vi skal ha flere verktøy i verktøykassa enn bare pris. Resultatet av denne kontrakten bekrefter hypotesen om at det er god bedriftsøkonomi å tenke helhetlig, sier Bjørn Laksforsmo.

Gleder seg

Mesta ser fram til å ta fatt på oppdraget.

– Vi er veldig glad for at Statens vegvesen utlyste en kontrakt med vekting både på pris og gjennomføring. Det gjør at vi får bidratt med spisset kompetanse blant annet innen miljø og bærekraft – som er noe vi i Mesta jobber mye med. På kontrakten har vi en fantastisk gjeng med både egne ansatte og underentreprenører som ser fram til å begynne på oppdraget, sier konserndirektør for Drift og vedlikehold i Mesta, Kristin Folge.

Totalt vil rundt 100 personer være sysselsatt med drift og vedlikehold av vegene i området. I tillegg til Mestas egne folk er følgende underentreprenører på plass: Killingmo Freseservice AS, SLT AS, Jan Erik Ånerud AS og Monsen Maskin og Transport AS.

Best på arbeidsvilkår

I kontrakten for Gjøvik og Romerike har Mesta forpliktet seg til å ha markedsledende arbeidsvilkår for egne ansatte og underentreprenører. Det innebærer at lønns- og arbeidsvilkårene for ansatte i denne kontrakten skal være blant de beste i bransjen. Underentreprenører sidestilles med egne ansatte når det gjelder kompensasjon og opplæring.

Mesta har også satt som krav at alle ansatte både i egen virksomhet og underentreprenør skal ha tariffavtale.

Større utslippskutt

Statens vegvesen har stilt krav om størst mulig reduksjon av CO2-fotavtrykket som skapes av aktiviteter knyttet til vegdriften. Mesta har lovet å kutte CO2-utslippene med 29 prosent fra første år, og øke til 40 prosent i løpet av kontraktsperioden. Dette skal blant annet oppnås ved at over 40 prosent av kjøretøyene er fossilfrie.

Mesta vil blant annet bruke elektriske biler og lastebiler som går på biogass, og har forpliktet seg til å redusere andel tomgangskjøring, bedre logistikken og jobbe mer effektivt, blant annet gjennom bruk av digitale verktøy.

Bedre beredskap

I tillegg garanterer Mesta for kortere responstid ved uforutsette hendelser enn det som følger av Statens vegvesens standardkontrakter. Gjennom bedre utstyr og plassering av utstyr og folk vil utrykningstida bli 45 minutter på dagtid og 1,5 timer på natta. Det betyr at vegen kan åpnes raskere igjen ved eventuelle hendelser.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Femårskontrakten for Gjøvik og Romerike omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen – Kolomoen og E6 Vingrom – Moelv, riksveg 4 Mjøsbrua – Gjelleråsen, E16 Kongsvinger – Kløfta og E16 Gardermoen – Jevnaker, totalt 445 km.

Det var fem tilbydere som leverte tilbud, og Mesta kom best ut på samtlige kriterier.

I konkurransen ble pris vektet 30 prosent, mens øvrige kriterier i sum ble vektet med 70 prosent.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.