Regjeringen har tidligere sagt at avgiftene på drivstoff skal økes for å redusere klimautslippene.
Ønsker dugnad
I Sverige vil myndighetene nå øke dieselavgiften. Det kan gi et hopp i pumpeprisen på 55 øre per liter.
Bellona mener Norge bør følge eksemplet.
– Avgiftsforskjellen på bensin og diesel i dag er ikke miljøfaglig begrunnet. Om vi skal nå målene om 50 – 80 prosent utslippskutt i årene som kommer, så er vi helt nødt til å sette i gang en bred og sterk nasjonal dugnad nå, sier Konrad Pütz, rådgiver for miljøteknologi og transport i Bellona, til NRK.
Han kommer med klar tale:
– Hvis regjeringen lar denne muligheten gå fra seg, blir målsettingene hengende i løse luften, sier Pütz.
To kroner opp
Særavgiftsutvalget kom i juni med en innstilling der ett av forslagene nettopp var å øke dieselavgiften. Utvalget foreslo en kraftig økning, slik at diesel kan bli to kroner dyrere per liter.
Norges Automobil-Forbund (NAF) er ikke overraskende motstandere av forslaget.
– Nå har norske bilkjøpere lojalt fulgt påleggene om å legge om til miljøvennligere løsninger, og dette må ikke bli møtt med økte avgifter, sier Håkon Glomsaker, samfunnspolitisk direktør i NAF.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)