SAMFERDSEL

Bekkevold om bil

15. des. 2000 - 00:27

Metallkompositter

Den nye Audi A4 er det lite A4 over, når det gjelder materialvalget: Halvparten av stålmassen er type høyfast, på mer enn 400 MPa, enkelte nøkkelpartier ligger over 750 MPa. 250 MPa er mer vanlig i biler. Stivheten i de langsgående bjelkene under dørtersklene er økt ved at det ligger høyfaste aluminiumprofiler inne i høyfaste stål ditto, godt isolert fra hverandre med et bitumen-materiale. Bilen er sju centimeter lengre, tre cm bredere og 1,3 cm høyere enn forgjengeren. Benplassen bak har vokst med 4,3 cm.

Prøv en da vel!

Har du ikke kjørt Volvo på en stund og forbinder bilmerket fortsatt med 240-serien, tenker du feil. De lager ikke sånne traktorer lenger. Gå derfor raskt til en forhandler nær deg og prøvekjør først en S40 og så en S60. Så kan du ringe og fortelle oss hva du syntes, for det du tenkte først er ikke det du tenker nå….

I samme slengen kan du prøve den nye luksusmodellen Peugeot 607. Og Audis lille frekke alumniumdings, A2. For ikke å snakke om den svært kjøreglade Alfa Romeo 156 Sportwagon.

Lavsvovel dumt?

En bredt anlagt asiatisk øvelse indikerer, ifølge Petroleum Authority of Thailand, at dieseldrivstoff med mindre enn 50 ppm svovel sliter dieselpumpene uforholdsmessig mye. Grunnen er at det renere drivstoffet har dårligere høytrykks smørevirkning. Av samme årsak tilsettes smøreoljen din diverse uhumskheter. Pumpene holder godt de første 30.000 kilometrene men så akselererer slitasjen. Sveriges Klass 1 og Klass 2 diesel gir lignende problem. Bosch har tatt saken og sjekker nå hva slags overflatebehandling pumpedelene skal ha; sannsynligvis vil en spesialtilpasset nitrering av stålet gjøre susen.

Den lille rare vant

Fiats morsomme konseptskapelse Ecobasic, som trekker fulle hus overalt der den vises frem, vant nylig miljøprisen under Automotive World Awards i Paris. Juryen var enstemmig idet den sang konseptets pris: – Dette er en blåkopi av fremtidens småbil, fordi den vil redusere skadene av bilbruk på natur og byer. Fiat rødmer og takker og sier at en lignende bil vil kunne forlate samlebåndene om to-tre år. Ecobasic kan lett kjøres på 0,3 liter pr. mil fordi den har lav masse. Lav masse har den takket være utstrakt bruk av fiberarmert plast i karosseriet, med ultrahøyfast, svensk tofasestål i bærende partier.

Gammel eksos er verst

Barna sitter i eksoshøyde og puster hostende med sine ikke ferdig utviklede luftveier, mens biler med råtne avgassanlegg spyr ut skadestoffer. Er det noen som lurer på hvorfor astma og lignende øker hos de små? Da er det bare å sjekke bildet, som illustrerer hvordan det ser ut bak din bil om du ikke har skiftet eksosanlegg på en stund. Skift nå!

Far kjører – mor jobber

Mens far loser mor gjennom den tette trafikken, jobber mor. Bilen kan bli et rullende mor-kontor. Ombord-PC med Internett-tilgang og stemmestyring er tingen. Hakkebrettet har infrarød dataoverføring til terminalen og kan stues vekk i taket når mor ikke gidder mer. For ikke å snakke om hvor moro junior kan ha det med sine femti dataspill; niks mer sutring fra baksetet på bilferie i køene.

Ren fornuft

Mercedes lanserte nylig med brask og bram sin nye brenselcellevariant. Her dyttes metanol rett inn i cellen via en katalysator som drar hydrogen rett ut av suppa. Men de har også vist verdens mest avanserte hybrid: En S-klasse med en V6-motor på 180 hk og en sentral planetgirkasse koblet til en 80 kW elektromotor. Så kan bilens hjerne bestemme hvem som skal gjøre hva, mens der herr Direktor durer frem på Autobahn. Bildet viset planetkassen og elektromotoren, nett sammenbygget til en slank enhet. Men det ser ganske tungt ut.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.