Elretur mener Elkjøp lurte kundene da de tok 80 millioner kroner for mye i miljøgebyr gjennom halvannet år.
– Dekket opp for de psykologiske prisene, svarer elektrokjeden.
Les også: Returselskaper kan miste godkjenning
– Moralsk knusende
Mellom oktober 2005 og mars 2007 tok Elkjøp et miljøgebyr som var vesentlig høyere enn de reelle kostnadene for innhenting, destruksjon og resirkulasjon av produkter, ifølge Dagens Næringsliv.
– Både etisk og moralsk er dette knusende. En stor aktør kan ikke gjøre slikt, sier administrerende direktør Stig Ervik i Elretur, som mener at Elkjøp ikke gjør noe ulovlig, men villeder forbrukerne.
Les også: Nordmenn dårlig på mobilretur
Én million kunder
Elkjøp og returselskapet Elretur møtes i disse dager i Oslo tingrett i en sak der elektrokjeden krever å få tilbakebetalt et forskudd på til sammen 40 millioner kroner etter å ha gått over til en annen returordning.
Elretur har svart med å anklage Elkjøp og datterselskapet Lefdal for å ha overfakturert én million kunder for til sammen 80 millioner kroner i miljøgebyr, mens de andre aktørene i ordningen reduserte miljøgebyrene med 25 prosent.
Les også: Miljøgebyr går ikke til elretur
– Beriket oss ikke
Elkjøp betegner utspillet som et svertegrep i den pågående rettssaken. De vedkjenner å ha beholdt de gamle gebyrene i perioden, men forklarer praksisen med knallhard konkurranse der aktørene ble tvunget til å holde «psykologiske priser».
– Vi beriket oss ikke. Marginene våre er ikke påvirket i perioden. Vi beholdt gebyrene for å dekke opp for det opparbeidede tapet forhandlerne hadde på grunn av de psykologiske prisene, sier miljødirektør Helge Aamotsbakken i Elkjøp Nordic.