MOTOR

Begge motorene døde samtidig

KRASJ: US Airways-flyet som krasjet i Hudson-elven i forrige uke, kom seg ikke høyere enn 975 meter. Kapteinens manøver gjorde likevel at ingen omkom.
KRASJ: US Airways-flyet som krasjet i Hudson-elven i forrige uke, kom seg ikke høyere enn 975 meter. Kapteinens manøver gjorde likevel at ingen omkom. Bilde: Scanpix/Reuters
Stein Jarle Olsen
19. jan. 2009 - 11:29

Et Airbus A320-fly krasjlandet i Hudson-elven like ved Manhattan i New York torsdag i forrige uke.

Ingen av de 155 om bord omkom, og flykapteinen har siden blitt hedret som en helt.

Les også: – Utrolig at ingen døde

Fugleflokk

Nå har den amerikanske Havarikommisjonen (National Transportation Safety Board, NTSB) gått gjennom dataene fra flyets ferdskriver, og kommet frem til at flyet kun kom seg til 3.200 fots høyde (rundt 975 meter).

Kapteinen skal ha meldt fra om motortrøbbel til flytårnet ved La Guardia-flyplassen rundt 90 sekunder etter at flyet tok av.

Da skal begge motorene ha vært døde, og den lave høyden gjorde at en retur til flyplassen er umulig.

Styrmannen sier til NTSB at han så en flokk brune fugler før motorene havarerte.

Meget hard landing

Kapteinen bestemmer seg derfor for å forsøke en nødlanding i elven, ettersom han tror det gir lavest risiko.

Landingen går knirkefritt, og kabinbesetningen sier til NTSB at den føltes som en svært hard landing på en vanlig rullebane, og at de ikke skjønte at de hadde landet i vannet før de åpnet dørene og så ut.

Foreløpig er den ene av flymotorene forsvunnet i elven, og svært kaldt vær med mye is i vannet gjør at søket etter motoren er utsatt til tirsdag.

Foreløpige inspeksjoner av flyet viser til dels store skader på halepartiet og deler av flyets bunn, som sprakk under sammenstøtet med elven.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.