(Bilde: Jarle Skoglund)

Bedre risikofordeling mellom byggherre og entreprenør

  • arkivnyheter

Håndbok 066 gir retningslinjer og maler for hvordan vi skal utforme konkurransegrunnlag for ulike typer entreprisearbeid i Statens vegvesen.

- Den mest vesentlige endringen er at vi har omformulert og forenklet noen av etatens egne tilleggsbestemmelser. Vi har blant annet forsøkt å følge opp idealet om at det er den som er i stand til å påvirke risikoen som også skal bære den. I praksis betyr det at Statens vegvesen må ta en større del av risikoen som er forbundet med entrepriser, forteller Eirik Øvstedal som leder byggherreseksjonen på veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet.

Han peker på risikofordelingen ved ekstraordinære værforhold som et eksempel. Et annet eksempel har med grunnlaget for entreprisen på drift å gjøre. Den reviderte håndbok 066 inneholder en intensjon om at entreprenøren ofte vil ha rett til tilleggsbetaling dersom forutsetninger i kontrakten knyttet til etterslep blir endret.





Mer enhetlig håndbok

De nye malene er allerede innført for bygging og for drift av veger. Maler for asfaltkontrakter, vegmerking, elektroarbeider og andre typer arbeid blir utarbeidet fortløpende. Endringene som er gjort i revidert håndbok 066 er gjort i samarbeid med bransjeorganisasjonene.

- Vi har lagt mye arbeid i å få oppbyggingen og tekstene ensartet og enhetlige for alle typer av entreprisekontrakter. Vi har blant annet redusert spesielle tekster for ulike arbeid til et minimum. Redigeringen følger norsk standard for prosjektdokumenter. Håndboken inneholder også prosedyrer for samarbeid mellom entreprenør og byggherre. Jeg håper og tror derfor at håndboken kan bidra til et enda bedre samarbeid, sier Eirik Øvstedal.