Det velkjente varemerket Sønnak er likevel forsatt markedsledende på det norske markedet for start- og fritidsbatterier.
Det hele startet med at ingeniør Francis Sønnichsen åpnet sin forretning i Kristiania 10. november 1910. Hans spesialområde var akkumulatorer, i dag bedre kjent som blybatterier. På den tiden var han den eneste eksperten på dette området. Han hadde erfaring fra en tysk akkumulatorfabrikk hvor han hadde jobbet siden 1902.
Omskiftelig historie
Forretningen gikk strålende og utviklet seg hurtig. Det ble installert en rekke nyanlegg og utført reparasjoner av stasjonære batterier over hele landet. Materialet ble kjøpt fra Tyskland.
Etter hvert ble det vanskeligere og en rekke eierskapsendringer med tilhørende navneendringer er blitt foretatt. I korte trekk slik: Fra Sønnichsen til Norske Accumulator, deretter statlig eierskap via Elektro Union. Så i 1970 Sønnak Batterier før det igjen ble statlig via Anker Fabrikker. Etter privatisering var Anker Sønnak innom EB og ABB før ferden gikk videre til finske Neste og derfra til spanske Grupo Tudor i 1990. Da dette ble kjøpt opp av amerikanske Exide i 1994, ble situasjonen slik den er i dag.
Egen produksjon
Allerede i 1920 årene startet Sønnichsen egen produksjon av batterier for framdrift av ubåter. Et skritt videre ble tatt høsten 1938, med egen produksjon i Oslo, i tilknytning til Sønnichsen Rørvalseverket i Nydalen.
Høsten 1958 ble den da topp moderne fabrikken på Ringveien i Oslo åpnet. Fabrikken med sin karakteristiske arkitektur ble et landemerke for bilister.
I noen tiår var det produksjon av start- og industribatterier i henholdsvis Oslo og Horten før dette ble innstilt i forbindelse med et eierskifte på 90-tallet. Produksjonen av slike batterier er nå konsentrert til færre og vesentlig større enheter i sentral- og sør-Europa.
Exide ligger langt fremme innen nytenkning og utvikling av batterier. I en tid hvor stadig flere hybridbiler ruller på veiene, øker etterspørselen etter batterier som kan håndtere både start/stopp teknologi og miljøvennlig transport.
Batteriutviklingen er mer spennende enn noen gang -.