RETRO: Elbiler dominerte veiene rundt 1900, skriver New Scientist. (Bilde: mona sprenger)
BATTERI: Nå, akkurat som for hundre år siden, er det batteriet som bremser elbilen.

Batteriet bremser elbilen

  • arkivnyheter

Mange mener elektriske biler er fremtiden. New Scientist minner om at de også var fortiden.

Elbilen var populær for over hundre år siden, men ble utkonkurrert av bensindrevne biler med motorer som man slapp å sveive opp.

Batteriets feil

New Scientist skriver at fortidens elbiler ble holdt tilbake av batteriet. Og slik er det fortsatt.

På begynnelsen av 1900-tallet var det kanskje ikke så mange biler på veiene totalt sett, men flertallet av dem var elbiler.

Elbilene kunne imidlertid gå tom for strøm halvveis gjennom byen, så bensindrevne biler vant.

Bevilger to milliarder

Selv om batterier har eksistert i over 200 år, er det overraskende lite forskning som har som mål å forbedre dem.

Det endrer seg nå, skriver New Scientist. I mai bevilget amerikanske myndigheter hele to milliarder dollar til forskning på batterier og 400 millioner dollar til elektrisk transport.

Forrige vesentlige endring i batteriteknologi skjedde i 1991, da det første lithium-ion batteriet ble solgt i Japan. Nettavisen plasserer li-ion batteriet på listen over topp fem teknologiske oppfinnelser fra de siste tiårene.

Bare lithium?

Lithium er imidlertid dyrt, kanskje for dyrt til at vi kan basere oss på lithium som drivstoff til fremtidens biler.

– Elbilen kan bare virke med li-ion batterier, sier Mark Verbrugge fra General Motors til New Scientist.

Donald Sadoway fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) er uenig. Han håper at kjemiske endringer i batterier kan bety at vi har råd til å kjøre batteridrevet.

Les mer i New Scientist