SNIK-ELEKTRIFISERING: Ketil Solvik-Olsen og Jan Vidar Hansen fra Frp poserer med Hansens Kewet Cityjet 5. Med den eneste elbilen i stortingsgarasjen gjør Hansen sitt for å snik-elektrifisere nasjonalforsamlingen. (Bilde: Foto: Kjetil Malkenes Hovland)
SNIK-ELEKTRIFISERING: Ketil Solvik-Olsen og Jan Vidar Hansen fra Frp poserer med Hansens Kewet Cityjet 5. Med den eneste elbilen i stortingsgarasjen gjør Hansen sitt for å snik-elektrifisere nasjonalforsamlingen. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
GOD PLASS: Frps rådgiver Jan Vidar Hansen slår fast at hans Kewet elbil har god plass. Tre av Stortingets fire elbilplasser står ledige. (Bilde: Foto: Kjetil Malkenes Hovland)
SNIK-ELEKTRIFISERING: Ketil Solvik-Olsen og Jan Vidar Hansen fra Frp poserer med Hansens Kewet Cityjet 5. Med den eneste elbilen i stortingsgarasjen gjør Hansen sitt for å snik-elektrifisere nasjonalforsamlingen. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
SNIK-ELEKTRIFISERING: Ketil Solvik-Olsen og Jan Vidar Hansen fra Frp poserer med Hansens Kewet Cityjet 5. Med den eneste elbilen i stortingsgarasjen gjør Hansen sitt for å snik-elektrifisere nasjonalforsamlingen. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Bare én elbil på Stortinget

  • Motor

– Det er mange som kaller meg miljøfreak, smiler Frps politiske rådgiver Jan Vidar Hansen.

Cityjet

Hans grønne Kewet Cityjet 5 er over 10 år gammel, og den eneste elbilen i Stortingets garasje.

Dermed står tre av nasjonalforsamlingens fire parkeringsplasser for elbiler tomme, bortsett fra en gammel tilhenger.

Den politiske rådgiveren kan ikke annet enn å smile. Frp er jo ikke det partiet som snakker høyest om elbiler.

– Det er litt morsomt at Frp er de eneste som har elbil, og som gjør noe mer enn å snakke om det. Jeg hadde forventet at det skulle være flere her, sier Hansen, som er utdannet sivilingeniør fra NTH og jobber som politisk rådgiver for Frps energi- og miljøpolitikere på Stortinget.

– Ikke snik-elektrifisering

Gunnar Kvassheim (V) er leder for energi- og miljøkomiteen på Stortinget. Han tror ikke at Frp har en plan om å «snik-elektrifisere» Stortinget.

– Det har jeg ikke merket. Det må være veldig små skritt, i så fall. Frp har vært med på mange forslag om en mer miljøvennlig bilpark. Men de ønsker å gjøre vedtak som medfører langt større utslipp enn det en rådgiver med elbil kan veie opp for, sier Kvassheim.

Han mener mangelen på elbiler på Stortinget avspeiler resten av samfunnet. Selv kjører han en ni år gammel Toyota bensinbil.

– Jeg kjører så lite bil at jeg ikke har funnet det naturlig å skifte den ut ennå, sier Kvassheim, som lover å kjøpe en mer miljøvennlig bil neste gang, enten el- eller hybridbil.

– Positivt av Frp

Norstart Norsk Elbilforening syns det er rart at tre av de fire elbilplassene i stortingsgarasjen står ledige. Men han skryter av Frp.

– Jeg syns det er positivt. Men jeg hadde egentlig ventet at flere politiske partier hadde en elbil, sier leder Knut Olav Wågsås i Norstart.

Han tror likevel at det kommer til å endre seg i løpet av kort tid, ettersom regjeringen skal satse mer på elektrifisering av biltrafikken.





Tror på flere elbiler

Wågsås sitter selv i en regjeringsnedsatt ressursgruppe som skal fremme bruken av elbiler. Gruppen kommer med en handlingsplan denne måneden.

– Jeg tror at i løpet av kort tid vil vi se endringer i stortingsgarasjen, sier Wågsås.

Teknisk Ukeblad tar heisen ned i stortingsgarasjen sammen med rådgiver Hansen og Frps energipolitiske talsmann Ketil Solvik-Olsen.

En litt skitten, grønn Kewet står mutters alene mens skilter merket «ELBIL» lyser foran tomme elbilplasser.

– Dette reflekterer litt av hele klimadebatten. Det er mange som forteller folk hvordan de skal leve, men få som legger til rette for at det skal være praktisk og økonomisk mulig, sier Solvik-Olsen.

Les også: To ladestasjoner per elbil