Søndag ettermiddag var bilkøen flere kilometer lang sør for AutoPASS-bommen ved Kambo. Årsaken ble forklart med at myntautomatene var fulle, men den lange bilkøen kunne ha vært mye raskere avviklet dersom det hadde vært flere enn en AutoPASS-sluse. Flesteparten av dem som passerer her har, ifølge Statens vegvesen, AutoPASS-brikke.
Sluseplass
– Det er mulig å bygge ytterligere en AutoPASS-sluse på E6 ved Kambo, men på grunn av sikkerhetsmessige vurderinger har Østfold Bompengeselskap og Statens vegvesen vurdert det slik at det ikke er ansvarlig å gjøre dette, sier administrerende direktør i Bro- og Tunnelselskapet AS, Trond Juvik til Teknisk Ukeblad. Selskapet er driftsoperatør for Østfold Bompengeselskap.
– Ingen mynttømming søndager
Den lange bilkøen hadde imidlertid vært raskere avviklet dersom folk fra Bro-og Tunnelselskapet hadde tømt myntboksene slik at flere biler kunne betale manuelt. Det innrømmer Juvik.
– Problemet er at vi ikke tømmer myntboksene på søndager, og vi kunne heller ikke gjøre det før søndag fordi vi manglet ledige bokser som sirkulerer mellom bomstasjonene, sier Juvik.
Les også: Staten vil ha private trafikkdata
Overså flere brikkebrukere
Da bomstasjonen på E6 ved Kambo i Østfold åpnet i 2001, kalkulerte Statens vegvesen med for lav trafikkvekst. De så heller ikke for seg ekspansjonen i antall brukere av AutoPASS-brikke.
– I 2001 var AutoPASS ganske nytt, og vi hadde veldig fokus på den manuelt betjente delen av bompasseringen. Vi gjorde det kunststykket å sette opp den betjente bompasseringen på E6 ved Kambo midt i veien. Men etter hvert har utviklingen gått videre, og flere og flere bruker AutoPASS-brikke, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Geir Kalheim. Vegvesenet stiller bompengeutstyret vederlagsfritt til Østfold Bompengeselskap.
Skal vurdere tiltak
Han sier at Statens vegvesen sammen med Østfold Bompengeselskap nå skal vurdere flere tiltak for å bedre framkommeligheten på E6 ved Kambo.
– Dersom det etableres ytterligere et AutoPASS-felt, vil sikkerheten til de ansatte i bomstasjonen svekkes. Da må de krysse to kjørebaner i stedet for en. Et alternativ vi skal vurdere, er å gjøre hele bomstasjonen helautomatisk, sier Kalheim.
Les også: Kartlegger reisetiden i de største byene