– Jeg vil beklager til de pendlerne som ble forespeilet et tilbud og har fått et dårligere tilbud i en periode til vi er oppe og går igjen, sier Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund.
Det omfattende prosjektet har kostet staten 37 milliarder kroner og skulle korte inn reisetiden betydelig for tusenvis av pendlere på strekningen Ski-Oslo.
Men åtte dager etter åpningen i desember måtte hele banen stenges ned på grunn av trøbbel med det elektriske anlegget.
– Vi jobber etter en tidsplan hvor vi skal være i drift igjen fra 1. februar. Selvfølgelig beklager vi at de ikke fikk det tilbudet de var forespeilet, sier Frimannslund.
Godkjent etter ekspertvurdering
Han innkalte torsdag til en pressekonferanse for å redegjøre for hvordan det går med problemene på prestisjeprosjektet.
I forkant hadde Bane Nor varslet at de skulle offentliggjøre en mye omtalt rapport fra Norconsult på pressekonferansen, men dette er blitt utsatt til fredag.
I rapporten ble det stilt spørsmål ved den tekniske løsningen som ble valgt, og som senere har skapt trøbbel.
– Ut ifra det som står i rapporten, har vi kommet med et par tiltak. Blant annet at vi måtte måle litt ekstra i driftsfasen, sier Follobanens prosjektdirektør, Per David Borenstein.
Etter en vurdering internt i Bane Nor, og sammen med Norconsult, konkluderte man med at løsningen kunne brukes.
– Konklusjonen var at dette var akseptabelt og ikke noe i veien for å sette på togtrafikk, sier Borenstein.
Alvorlig situasjon
Bane Nor opplyser at de vil bruke januar måned til å avdekke og rette opp feil på Follobanen, slik at togene kan gå som normalt fra februar.
– Vi er i en veldig alvorlig situasjon, sier Frimannslund.
Bane Nor jobber nå kontinuerlig med å avdekke feil og mangler.
– Det vil si at vi i løpet av januar skal være ferdig med det arbeidet vi gjør, inklusive testing, slik at vi igjen kan sette trafikk på nettet.
Follobanen
- Togene på Follobanen mellom Oslo og Ski begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens den offisielt ble åpnet dagen etter.
- Med en toppfart på 250 kilometer i timen skulle reisetiden halveres på den 22 kilometer lange strekningen, fra 22 til 11 minutter.
- Allerede samme dag som de første togene gikk, måtte togene kjøre med redusert hastighet på strekningen etter en signalfeil.
- 19. desember ble Follobanen stengt på grunn av strømproblemer etter en brann i et teknisk rom tilknyttet Ski stasjon. Da hadde det vært innstillinger og forsinkelser i flere dager.
- Planen var at Follobanen skulle være stengt fram til 27. desember, men lille julaften oppsto det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Den bakenforliggende årsaken ble ikke funnet, og dermed ble gjenåpningen utsatt til 1. januar.
- 29. desember var årsaken til feilen fortsatt ikke funnet, og igjen ble åpningen utsatt. Det er fortsatt uvisst når Follobanen kan åpne for trafikk.
- Mens Follobanen er stengt kjører går togtrafikken mellom Oslo og Ski på Østfoldbanens gamle linje.
- Prestisjeprosjektet har en prislapp på 36,8 milliarder kroner.