SAMFERDSEL

Bane Nor: Skal ha trafikk på Follobanen fra februar

Bane Nor beklager overfor alle pendlere som hadde gledet seg til å reise med Follobanen.

Konsernsjef Gorm Frimannslund og konserndirektør Stine Undrum i Bane Nor under pressebriefen torsdag ettermiddag.
Konsernsjef Gorm Frimannslund og konserndirektør Stine Undrum i Bane Nor under pressebriefen torsdag ettermiddag. Foto: Eirik Helland Urke

– Jeg vil beklager til de pendlerne som ble forespeilet et tilbud og har fått et dårligere tilbud i en periode til vi er oppe og går igjen, sier Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund.

Det omfattende prosjektet har kostet staten 37 milliarder kroner og skulle korte inn reisetiden betydelig for tusenvis av pendlere på strekningen Ski-Oslo.

Men åtte dager etter åpningen i desember måtte hele banen stenges ned på grunn av trøbbel med det elektriske anlegget.

– Vi jobber etter en tidsplan hvor vi skal være i drift igjen fra 1. februar. Selvfølgelig beklager vi at de ikke fikk det tilbudet de var forespeilet, sier Frimannslund.

Godkjent etter ekspertvurdering

Han innkalte torsdag til en pressekonferanse for å redegjøre for hvordan det går med problemene på prestisjeprosjektet.

I forkant hadde Bane Nor varslet at de skulle offentliggjøre en mye omtalt rapport fra Norconsult på pressekonferansen, men dette er blitt utsatt til fredag.

Les også

I rapporten ble det stilt spørsmål ved den tekniske løsningen som ble valgt, og som senere har skapt trøbbel.

– Ut ifra det som står i rapporten, har vi kommet med et par tiltak. Blant annet at vi måtte måle litt ekstra i driftsfasen, sier Follobanens prosjektdirektør, Per David Borenstein.

Etter en vurdering internt i Bane Nor, og sammen med Norconsult, konkluderte man med at løsningen kunne brukes.

– Konklusjonen var at dette var akseptabelt og ikke noe i veien for å sette på togtrafikk, sier Borenstein.

Alvorlig situasjon

Bane Nor opplyser at de vil bruke januar måned til å avdekke og rette opp feil på Follobanen, slik at togene kan gå som normalt fra februar.

– Vi er i en veldig alvorlig situasjon, sier Frimannslund.

Bane Nor jobber nå kontinuerlig med å avdekke feil og mangler.

– Det vil si at vi i løpet av januar skal være ferdig med det arbeidet vi gjør, inklusive testing, slik at vi igjen kan sette trafikk på nettet.

Follobanen

  • Togene på Follobanen mellom Oslo og Ski begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens den offisielt ble åpnet dagen etter.
  • Med en toppfart på 250 kilometer i timen skulle reisetiden halveres på den 22 kilometer lange strekningen, fra 22 til 11 minutter.
  • Allerede samme dag som de første togene gikk, måtte togene kjøre med redusert hastighet på strekningen etter en signalfeil.
  • 19. desember ble Follobanen stengt på grunn av strømproblemer etter en brann i et teknisk rom tilknyttet Ski stasjon. Da hadde det vært innstillinger og forsinkelser i flere dager.
  • Planen var at Follobanen skulle være stengt fram til 27. desember, men lille julaften oppsto det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Den bakenforliggende årsaken ble ikke funnet, og dermed ble gjenåpningen utsatt til 1. januar.
  • 29. desember var årsaken til feilen fortsatt ikke funnet, og igjen ble åpningen utsatt. Det er fortsatt uvisst når Follobanen kan åpne for trafikk.
  • Mens Follobanen er stengt kjører går togtrafikken mellom Oslo og Ski på Østfoldbanens gamle linje.
  • Prestisjeprosjektet har en prislapp på 36,8 milliarder kroner.
Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.