– Jeg vil beklager til de pendlerne som ble forespeilet et tilbud og har fått et dårligere tilbud i en periode til vi er oppe og går igjen, sier Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund.
Det omfattende prosjektet har kostet staten 37 milliarder kroner og skulle korte inn reisetiden betydelig for tusenvis av pendlere på strekningen Ski-Oslo.
Men åtte dager etter åpningen i desember måtte hele banen stenges ned på grunn av trøbbel med det elektriske anlegget.


– Vi jobber etter en tidsplan hvor vi skal være i drift igjen fra 1. februar. Selvfølgelig beklager vi at de ikke fikk det tilbudet de var forespeilet, sier Frimannslund.
Godkjent etter ekspertvurdering
Han innkalte torsdag til en pressekonferanse for å redegjøre for hvordan det går med problemene på prestisjeprosjektet.
I forkant hadde Bane Nor varslet at de skulle offentliggjøre en mye omtalt rapport fra Norconsult på pressekonferansen, men dette er blitt utsatt til fredag.

Leter desperat etter nye tog til Nordlandsbanen
I rapporten ble det stilt spørsmål ved den tekniske løsningen som ble valgt, og som senere har skapt trøbbel.
– Ut ifra det som står i rapporten, har vi kommet med et par tiltak. Blant annet at vi måtte måle litt ekstra i driftsfasen, sier Follobanens prosjektdirektør, Per David Borenstein.
Etter en vurdering internt i Bane Nor, og sammen med Norconsult, konkluderte man med at løsningen kunne brukes.
– Konklusjonen var at dette var akseptabelt og ikke noe i veien for å sette på togtrafikk, sier Borenstein.
Alvorlig situasjon
Bane Nor opplyser at de vil bruke januar måned til å avdekke og rette opp feil på Follobanen, slik at togene kan gå som normalt fra februar.
– Vi er i en veldig alvorlig situasjon, sier Frimannslund.
Bane Nor jobber nå kontinuerlig med å avdekke feil og mangler.
– Det vil si at vi i løpet av januar skal være ferdig med det arbeidet vi gjør, inklusive testing, slik at vi igjen kan sette trafikk på nettet.
Follobanen
- Togene på Follobanen mellom Oslo og Ski begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens den offisielt ble åpnet dagen etter.
- Med en toppfart på 250 kilometer i timen skulle reisetiden halveres på den 22 kilometer lange strekningen, fra 22 til 11 minutter.
- Allerede samme dag som de første togene gikk, måtte togene kjøre med redusert hastighet på strekningen etter en signalfeil.
- 19. desember ble Follobanen stengt på grunn av strømproblemer etter en brann i et teknisk rom tilknyttet Ski stasjon. Da hadde det vært innstillinger og forsinkelser i flere dager.
- Planen var at Follobanen skulle være stengt fram til 27. desember, men lille julaften oppsto det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Den bakenforliggende årsaken ble ikke funnet, og dermed ble gjenåpningen utsatt til 1. januar.
- 29. desember var årsaken til feilen fortsatt ikke funnet, og igjen ble åpningen utsatt. Det er fortsatt uvisst når Follobanen kan åpne for trafikk.
- Mens Follobanen er stengt kjører går togtrafikken mellom Oslo og Ski på Østfoldbanens gamle linje.
- Prestisjeprosjektet har en prislapp på 36,8 milliarder kroner.

Trøblete vinter for nytt signalsystem