Bourbon Dolphin i byggedokk på Ulstein Verft i juni 2006. I oktober samme år ble skipet døpt og overlevert Bourbon Offshore Norway, og i april 2007 kantret det. (Bilde: Anders J. Steensen)

Ballasttanker kan gjøre skip ustabile

Faren under bruk av rullereduksjonstanker, er at det dannes fri væskeflate tverrskips i fartøyet. Noe som kan gå ut over stabiliteten dersom alt vannet i disse tankene samles på en side.

– Det finnes flere løsninger for rullereduksjonstanker hos de forskjellige designerne, men frie væskeflater i et skip innebærer en fare, sier seksjonsleder for offshore og spesialfartøyer i DNV, Øyvind Pettersen til TU.



Ingen betenkeligheter

– Vi har alltid tatt hensyn til disse tankene i våre stabilitetsberegninger. Vi har ikke hatt betenkeligheter med disse konstruksjonen hittil, sier Øyvind Pettersen. Han legger til at fri væskeflate om bord i skip må håndteres forsiktig.

– Det må brukes under strenge operasjonelle restriksjoner for å forhindre at stabiliteten forverres.



Venter på undersøkelseskommisjonens rapport

– Selv om det er framkommet at det var vann i rullereduksjonstankene da Bourbon Dolphin forliste vil jeg være forsiktig med å trekke noen konklusjoner. Vi avventer undersøkelseskommisjonens konklusjon, presiserer Øyvind Pettersen.

I morgen, tirsdag 25. september og de neste to dagene, fortsetter høringene om Bourbon Dolphin-forliset. Nå skal personer som var involvert i operasjonen fra operatøren Chevron, riggen Transocean Rather og konsulentselskapet Trident Offshore forklare seg.