Babcock

Babcocks ambulansefly i Kirkenes ute av beredskap fredag formiddag

Fremdeles svekket beredskap i Finnmark.

Et ambulansefly fra Babcock utenfor selskapets hangar i Tromsø.
Et ambulansefly fra Babcock utenfor selskapets hangar i Tromsø. (Arkivfoto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix)

Fremdeles svekket beredskap i Finnmark.

Babcocks ambulansefly i Kirkenes er ute av beredskap fredag formiddag på grunn av sykdom blant besetningen.

Torsdag ble flere piloter på flyene på basene i Kirkenes og Alta rammet av sykdom, noe som fører til redusert beredskap de nærmeste dagene.

Ifølge en rapport fra Luftambulansetjenesten er det såkalt beredskapsavbrudd i Kirkenes mellom 8 og 11.30 fredag. Samtidig er et Bell-helikopter fra Forsvaret utstasjonert der og i beredskap. I Alta har operatøren Babcock hentet inn et ekstra jetfly fra Sverige første del av dagvakten, men dette kan ikke lande på kortbaneflyplasser.

Den innleide ambulansejeten kan kun lande på langbanene, men vil avlaste kortbaneflyene slik at de kan holdes av til å opprettholde beredskapen på kortbanenettet.

Som et tiltak skjermes kortbaneflyene i Tromsø og Bodø for nødvendige oppdrag i Nord-Norge og spesielt Finnmark, og tjenestens andre fly brukes i større grad enn vanlig til å løse oppdrag nordover.

Vasker fly og baser

Babcock tar høyde for at pilotene er rammet av en smittsom sykdom og opplyste torsdag at både fly og baser vaskes ned for å hindre eventuelt videre smitte. Friske piloter skilles fra de syke, og piloter som kommer for å overta, blir innkvartert på hotell til basene er klargjort.

– Vi har 103 piloter i selskapet, inkludert stand by-piloter som skal ta over vakter ved sykdom. Men når vi har så mange piloter som er syke samtidig, er vi også avhengig av at piloter som ikke er på vakt, både kan og ønsker å steppe inn der vi har behov. Vi er i tillegg avhengig av at det går rutefly som gjør at de kommer seg fram til basene, sa driftssjef Hilde Sjurelv i Babcock Norge i en pressemelding.

Babcock har oppfordret alle ansatte til å ta influensavaksine, men understreker at det er frivillig å vaksinere seg.

Tekniske problemer

Ambulanseflytjenesten har vært i hardt vær i forbindelse med en rekke utfordringer i desember. Babcock måtte sette flere av flyene sine på bakken grunnet tekniske problemer, noe som rammet beredskapen i Nord-Norge.

Først 20. desember var alle luftambulanseflyene tilbake i normal drift. Da ble også mesteparten av den ekstra beredskapen trappet ned.

Luftambulansetjenester i Norge

  • Luftambulansetjenesten er finansiert av staten gjennom selskapet Helseforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste HF, som eies av de fire regionale helseforetakene.
  • Tjenesten yter spesialisert akuttmedisin og er en del av den offentlige akuttmedisinske beredskapen.
  • Helseforetakene har det medisinske ansvaret og stiller med leger og sykepleiere. Luftambulansetjenesten HF har det operative ansvaret nasjonalt for luftambulansetjenesten. Den operative delen av tjenesten settes ut på anbud.
  • Luftambulansetjenesten HF har per i dag kontrakt med to operatører:
    • Norsk Luftambulanse AS opererer fra 1. juni 2018 alle landets tolv baser med legehelikoptre.
    • Babcock Scandinavian Air Ambulance AS opererer fra 1. juli 2019 alle landets ambulansefly.
  • Legehelikoptre er lokalisert på tolv steder: Tromsø, Brønnøysund, Ålesund, Trondheim, Førde, Bergen, Stavanger, Arendal, Ål, Lørenskog, Dombås og Evenes. Basen i Lørenskog har to helikoptre. Ved samtlige baser er det døgnkontinuerlig beredskap. Legehelikoptre er bemannet med flyger, redningsmann og anestesilege og er utstyrt med avansert medisinsk utstyr.
  • Ambulansefly er lokalisert på sju steder: Kirkenes, Alta, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen, med til sammen ni fly i tjeneste. Basene Alta og Gardermoen har to fly hver.
  • I tillegg kan redningshelikoptrene benyttes til luftambulanseoppdrag dersom ikke søk- og redningsoppdrag må prioriteres foran. Basene for redningshelikopter er på seks steder: Banak, Bodø, Ørland, Florø, Sola og Rygge. Også disse har døgnkontinuerlig beredskap.
  • Alle baser for legehelikopter og redningshelikopter har legebil i tillegg til helikoptre. Disse brukes ved hendelser i nærområdet eller når dårlig vær forhindrer bruk av helikopter.
Les også

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå