En avsporingsveksel på Alnabru-terminalen som skal hindre at løpske tog slipper ut av terminalområdet, virket ikke da godstogulykken skjedde onsdag.
Laget i 1981
Godsterminalen på Alnabru har to avsporingsvekslere. Den ene står i enden av terminalen som vender mot Oslo sentrum. Denne avsporingsvekselen ble laget etter en ulykke i 1981 da et lokomotiv løp løpsk og endte sin ferd i en buffer på Oslo S.


Etatsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket bekrefter overfor Aftenposten at denne vekselen ikke virket onsdag.
Uklare detaljer
Det er fortsatt uklarheter rundt detaljene i det som skjedde onsdag. Godstogvogner av den typen som var involvert i ulykken onsdag kan, til tross for sin store vekt, uten bremser og på flatmark begynne å trille som følge av vind.
Da vognsettet først var i fart, ble det oppdaget av folk som arbeider med å kjøre truck, laste og losse vogner og kjøre lokomotiver som brukes inne på terminalen. Disse personene varslet togledersentralen i Oslo, enten via radiosamband i et lokomotiv eller via telefon.
Ingen forsøk på stans
Vognsettet trillet gjennom hele terminalområdet, fra nordenden til sørenden.
CargoNet hadde inntil onsdag kveld ingen opplysninger om at noen forsøkte å stanse vognsettet inne på terminalområdet. (©NTB)