NETTARKIV

Avhengig av godt omdømme

BLØFFER IKKE: ¿ Snarveier og bløff nytter ikke om man ønsker å overleve og få nye oppdrag fra sine kunder, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren i Steria AS.
BLØFFER IKKE: ¿ Snarveier og bløff nytter ikke om man ønsker å overleve og få nye oppdrag fra sine kunder, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren i Steria AS. Bilde: Steria
Finn Halvorsen
24. aug. 2007 - 16:48

– Dersom vi verken har nødvendig kompetanse, eller har utsikter til å få tak i den, må vi bare melde pass, sier han. – Hadde vi hatt flere folk, kunne vi vokst mye mer.

Han innrømmer at også Steria bruker alle mulige kanaler for å kapre ny kompetanse – også rekruttering fra konkurrenter.

– Men vi mister også en del. Turnoverraten har økt drastisk det siste året. Den ligger på ca. 15-20 prosent hittil i år. I fjor og forfjor var situasjonen en helt annen, kanskje ned mot 5-6 prosent pr. år. Det gjelder både oss og resten av bransjen. Derfor vender vi også blikket mot utlandet i våre rekrutteringsanstrengelser.



Tidligere påvirkning

Han mener skylden for kompetanseknappheten må fordeles på mange parter. – Aktørene i bransjen – oss selv inkludert – må også ta selvkritikk. Vi må bli flinkere til å nå frem til ungdommen på et tidligere klassetrinn. Vi må komme i bedre dialog blant annet med yrkesveiledere allerede på videregående skole. Det er for sent å fokusere på universiteter og høyskoler. Da har studentene allerede bestemt seg for hva de skal bli, sier Lindgren.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.