Droneinspeksjon av infrastruktur

Autonome droner skal finne slitasje på Europas jernbaner og broer

Automatiserte droner skal samarbeide om å inspisere jernbaner og broer – og til og med lade seg selv ved hjelp av strømmaster.

Droner kan jobbe døgnet rundt, så lenge de har strøm. EU-prosjektet som ledes fra Danmark skal prøve å få til selvstyrte droner som inspiserer kritisk infrastruktur uten hjelp av mennesker.
Droner kan jobbe døgnet rundt, så lenge de har strøm. EU-prosjektet som ledes fra Danmark skal prøve å få til selvstyrte droner som inspiserer kritisk infrastruktur uten hjelp av mennesker. (Illustrasjonsfoto: Eirik Helland Urke)

Automatiserte droner skal samarbeide om å inspisere jernbaner og broer – og til og med lade seg selv ved hjelp av strømmaster.

  • Samferdsel

Robotene kommer – og leter etter skader på jernbane og broer i Europa!

Automatiserte og autonome droner skal inspisere broer, jernbane og annen kritisk infrastruktur i Europa. De autonome dronene skal med kunstig intelligens lære å lete etter feil, slitasje og andre skader på bærende og kritiske konstruksjoner.

Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom flere europeiske aktører, hvor det danske Syddansk Universitet blant annet er i spissen. Dette skriver Syddansk Universitet (SDU) i en pressemelding.

Døgndrift

Der inspeksjonen av broer, jernbane og annen infrastruktur i dag typisk foregår med helikopter eller manuelt kontrollerte droner, håper man med forskningsprosjektet å lage droner som kan operere autonomt fra mennesker – både på egen hånd og i samarbeid med likesinnede droner. En av fordelene med det autonome styringssystemet er at dronene kan jobbe 24 timer i døgnet, siden de i motsetning til helikopter- og drone-piloter ikke trenger søvn eller fritid.

Personene bak prosjektet anslår at man kan spare rundt 112 milliarder danske kroner (tilsvarende 160 milliarder norske kroner med kronekursen 3. juli) i året på inspeksjonsarbeid med å implementere kunstig intelligente og autonome droner.

Selvladbare på jobb

Som en del av arbeidsoppgaven skal dronene kunne lade seg selv mens de er på jobb. Tanken er at dronene skal kunne lade batteriene ved å bruke strømkabler i nærheten. Det forteller førsteamanuensis Emad Samuel Malki Ebeid fra SDUs dronesenter, som er ansvarlig for SDUs del av prosjektet.

– Vi har laget en foreløpig analyse som viser at 70 prosent av Europas broer ligger innenfor en radius av tre kilometer fra strømkabler, og jernbanebroene ligger naturligvis nær jernbanelinjer, sier Ebeid i pressemeldingen.

Det europeiske prosjektet har mottatt 26 millioner danske kroner for forskningen, som vil vare frem til år 2023.

Slik presenteres prosjektet på YouTube:

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå