Telenor Cinclus startet arbeidet med å bygge en av Nordens mest effektive driftsmiljøer i september i fjor.
Nå står organisasjonen klar til å drifte løsninger for automatisk måleravlesning for nordiske energiselskaper.
Det innebærer at Telenor Cinclus helt automatisk vil hente informasjon om strømforbruket til husstander i Norden 24 timer i døgnet 365 dager i året.
Effektiviserer driften
– Automatisk måleravlesning er et hett samtaletema i energibransjen fordi det gjør avlesning og innhenting av strømmåledata langt enklere, men også fordi det effektiviserer driften til energiselskapene, sier driftsdirektør Geir Nilsson i Telenor Cinclus.
- Vi er glad for at vi har klart å bygge en så effektiv driftsorganisasjon. Det vil gi energiselskaper riktige måleverdier hyppigere, men også mer effektivt enn tidligere, til en konkurransedyktig pris, sier Nilsson.
I første omgang skal denne organisasjonen rulle ut og drifte løsningene for automatisk måleravlesning for nettselskapene Skagerak Energi i Norge og E.ON i Sverige, omlag 300.000.
Gammelt senter
Markedsanalytikere anslår at 60 prosent av nordiske husstander vil bli lest av automatisk innen 2010.
- Vår ambisjon er å ta 30 prosent av dette markedet. Det betyr at vi om fire år skal ha kapasitet til å drifte minst 2,3 millioner kommunikasjonsenheter, sier Nilsson.
Senteret er basert på Telenors 24 år gamle tekniske senter på Fåberg og har i dag 18 personer med høy driftskompetanse.
– I øpet av de neste to til tre årene regner vi med å være rundt 30 personer, sier Nilsson.