Det blir automatisert friksjonssveis når drivstofftankene til den enorme raketten på 117 meter.
Det blir automatisert friksjonssveis når drivstofftankene til den enorme raketten på 117 meter. (Bilde: Boing)

Automatisk friksjonssveis får jobben på NASAs tungløftssystem

Boing skal levere et gigantisk, orbitalt sveisesystem for drivstofftankene til systemet

NASAs tungløftsystem er døpt Space Launch System (SLS).

Bygger vertikalt

Det er den største amerikanske raketten noensinne, hele 117 meter høy, eller lang om du vil. Det er til sammenligning mer enn dobbelt så høyt som selve romfergen. Vekten er formidable 2950 tonn.

Esab skal levere systemet. Det kjører friksjonssveising, Friction Stir Welding.

Utviklet i Sverige

Raketten bygges i høyden i et vertikalt sammenstillingssenter. Det er utformet, utviklet og bygget på ESAB-anlegget i Laxå, Sverige, med support fra ESABs nordamerikanske automatiseringsavdeling.

Det loddrette tårnet bygges i USA med amerikansk stål og komponentmaterialer.

Unik teknologi

Friksjonssveising gjøres med et roterende verktøy med mye press og dreiemoment, for å blande sammen metaller uten å smelte dem.

Dette gir muligheten til å sammenføye høyteknologiske legeringer, som er vanskelig eller umulig å kombinere gjennom konvensjonelle sveiseteknikker