Audi TT med dieselmotor kommer til Norge i august. (Bilde: Audi)

Audi TT får dieselmotor

  • Motor

Audi TT blir nå tilgjengelig også med dieselmotor og er dermed verdens første serieproduserte sportsbil som går på diesel. Audi TT 2.0 TDI quattro er en rask sportsbil med en uhyre dynamisk motor og et lavt forbruk.





Coupè og roadster

Den toliters TDI-motoren er helt nyutviklet og blir tilgjengelig både i coupé-versjonen og i roadster-utgaven av Audi TT. Den kompakte dieselsportsbilen har 170 Hk og et dreiemoment på 350 Nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/ går unna på 7,5 sekunder.





Halvliter

Drivstofforbruket er langt under det man forventer av en sportsbil. Coupé-versjonen bruker 0,53 liter diesel per mil. Roadsteren har litt større luftmotstand, men er likevel logget til rekordlave 0,55 liter per mil. Dette er oppsiktsvekkende lavt drivstofforbruk for biler i denne klassen.





Diesel også i R8

Audi har i mer enn to tiår vært ledende i utviklingen av avanserte og effektive dieselmotorer for personbiler. Racerbilen Audi R10 ble i 2006 den første dieselbilen som noen gang har vunnet 24-timersløpet i Le Mans, en bedrift som ble gjentatt året etter. Nylig viste Audi også en kommende dieselversjon av supersportsbilen Audi R8, utstyrt med en V12 TDI-motor.





I august

Audi TT 2.0 TDI quattro kommer til Norge i august. Prisen er ikke klar foreløpig. Det gjenstår å se om myndighetene fastsetter engangsavgiften i forhold til CO2-utslipp, og ikke i forhold til antall hestekrefter.