FYLLER OPP: Audis vinnerbil blir tanket opp på få sekunder i pittstoppen, og sjåføren får et snev av hvile under det svært konsentrasjonskrevende løpet. (Bilde: Truls Tunmo)
TDI POWER: Audi R10 i pittstopp. (Bilde: Truls Tunmo)
HEKTISK: Topp konsentrerte venter Audi-teamet på at lederbilen deres skal tankes opp. (Bilde: Truls Tunmo)
LE MANS 2006: Triumf for Audi. (Bilde: Truls Tunmo)
VINNERBILEN: Audi R10 viste konkurrentene ryggen. (Bilde: Audi AG)
MØRKEKJØRING: Det vanskeligste med kjøringen på Le Mans, er blendingen i speilet fra bilene bak. Det beste er å slippe den stekende varmen. Denne Audien ble nr. tre totalt. (Bilde: Audi AG)

Audi knuste konkurrentene på Le Mans

Le Mans: Aldri før har en dieseldrevet bil vunnet det historiske, og kanskje verdens mest spektakulære bilrace. For første gang i Le Mans 74 årige historie, ble en dieselbil vinner.

I stekende varme startet det legendariske billøpet lørdag klokken 17.00, og ble avsluttet samme tid i går ettermiddag.

Over 200 000 tilskuere var vitne til den historiske seieren til Audi, som ikke bare vant, men knuste nærmeste konkurrent med fire runder på den lange Le Mans banen.

Norge på langs x 2

Med en 5,5 liters 12 sylindret TDI motor med enorme 650 hk og mildt sagt voldsomme 1100 Nm, greide Audi R10 380 runder på de 24 timene.

Det tilsvarer omtrent Norge på langs - opp og ned på et døgn!

Nummer to i den franske klassikeren ble teamet Pescarolo Sport. Audis andre bil ble nummer tre -med motortrøbbel og et lengre opphold i pitstopp!

Dieselmyte tilbakevsit

– Målet for dette løpet var å teste teknologien, sier informasjonsdirektør hos Audi-importør Harald A. Møller AS, Paul Hegna.

Han menre at Audi R10 under løpet klart skilte seg ut som den mest stillegående.

– Seieren i Le Mans viser at myten om diesel som støyende, forurensende og mindre effektiv er begravd en gang for alle. Dette er en historisk seier som er viktig for Audi, sier Hegna til tu.no.

Dreiemoment "til tusen"

Triumfen til Audi R10 skyldes mest det utrolige dreiemomentet på 1100 Nm.

På grunn av den enorme skyvekraften, reduseres antall girskift med en tredjedel sammenlignet med forgjengeren, Audi R8.

Men samtidig gir den enorme kraften lett hjulspinn på Audis bakhjulsdrevne mesterverk.

Da kom det godt med å ha to team med til sammen seks kjørere som alle har mange års erfaring fra Le Mans, og totalt 17 seire på denne banen.