Audi ber NTNU om hjelp til krasjtester

Fysiske krasjtester dyrt. Nå har tyske Audi startet et større prosjekt for å erstatte dem med simuleringer. Signerer større kontrakt med NTNU om få dager.

Audi ber NTNU om hjelp til krasjtester
Magnus Langseth illustrerer hvordan chrashboksene er plassert i en moderne bil. I fremtiden skal fysiske tester blir overflødige - de koster i dag milliardbeløp. NTNU er bedt om å være med i utviklingnen av nye modeller for simulering. Foto: Joachim Seehusen
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Bilindustrien bruker enorme summer på å krasjteste nye modeller. Prototyper skal gjerne gjennom en rekke kollisjoner før ingeniørene er fornøyde og sikkerheten er godt nok. Hver test koster millioner.

I en rapport skrevet av Impello går det frem at en stor bilprodusent hvert år gjennomfører et sted mellom 500 og 1000 krasjtester. Det skal være mulig å spare mer enn 100 millioner euro, altså mer enn en milliard kroner om antallet tester halveres.

Kollisjoner og batterier

I løpet av få dager signerer Institutt for konstruksjonsteknikk på NTNU en større kontrakt med Audi. Sammen med Audis egen forskningsavdeling og andre eksterne aktører skal NTNU bidra til å utvikle så gode modeller at samtlige fysiske krasjtester kan fjernes. I avtalen inngår en stipendiatstilling som skal føre frem til doktorgrad. Avtalen omfatter også deler av den omstillingen bilindustrien må gjennom for å fase ut forbrenningsmotoren til fordel for batterielektrisk drift. I en bil er det ikke tilstrekkelig at batteriene er kapasitet, også i vinterkulden. De må være beskyttet og tåle en kollisjon, det krever en solid innkapsling, som ikke skal ta for mye plass og heller ikke veie for mye. Her har NTNU god kompetanse, og skal dermed også bidra til elektrifisering av tysk bilindustri.

Les også

Professor Magnus Langseth ved Institutt for konstruksjonsteknikk leder SFI CASA, Center for Advanced Structural Analysis. SFI står for senter for forskningsdrevet innovasjon. Audi, BMW, Honda og Renault er alle partner i dette programmet, som startet i juli 2015, sammen med en rekke norske bedrifter. Nå fases det ut.

Publisering er kvalitetsstempel

Det er flere tyske universiteter som i en årrekke har jobbet tett mot bilindustrien. Det kan synes underlig at en stor tysk bilprodusent kommer til Trondheim for å løse et problem. Langseth mener god publisering er et viktig element.

– Vi har blant annet utviklet en materialmodell for stål og aluminium som store deler av bilindustrien nå bruker. Det var da et krav om publisering i et anerkjent vitenskapelig tidsskrift. Uten slik publisering vil de ikke engang ta i det.

Avtalen som nå inngås er i første omgang treårig, og går inn som en del av Audis doktorgradsprogram. Langseth vil ikke ut med hvor store beløp det er snakk om, men sier til Teknisk ukeblad at det er  romslig med midler og mer enn de håpet på.

– I arbeidet med SFI CASA har jeg opplevd at internasjonale partnere fra industrien er mye mer opptatt av publisering enn norsk industri. For dem er det et kvalitetsstempel. Kontrakten med Audi er et resultat av SFI CASA, sier Langseth.

Les også

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.