Bilindustrien bruker enorme summer på å krasjteste nye modeller. Prototyper skal gjerne gjennom en rekke kollisjoner før ingeniørene er fornøyde og sikkerheten er godt nok. Hver test koster millioner.
BILINDUSTRIEN
Audi ber NTNU om hjelp til krasjtester
Fysiske krasjtester dyrt. Nå har tyske Audi startet et større prosjekt for å erstatte dem med simuleringer. Signerer større kontrakt med NTNU om få dager.

Magnus Langseth illustrerer hvordan chrashboksene er plassert i en moderne bil. I fremtiden skal fysiske tester blir overflødige - de koster i dag milliardbeløp. NTNU er bedt om å være med i utviklingnen av nye modeller for simulering. Foto: Joachim Seehusen
Les mer om:
Kommentarsystemet er deaktivert
Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.
