DÅRLIG FORFATNING: Etterslepet på vedlikehold av veinettet er på 100 milliarder kroenr. Årets bevilgning på 1,4 millarder til reasfaltering, gir jobber, men neppe standardhevning på veinettet. (Bilde: Anders J. Steensen)

Asfaltkontrakter for 1,4 milliarder

  • Bygg

Opprinnelig var det planlagt å bruke 1,075 milliard kroner til asfaltering i 2009, mens regjeringens tiltakspakke ga 325 millioner ekstra til dette arbeidet.

Klare til innsats

I tillegg kommer asfalteringen på fylkesveinettet.

– Tre dager etter at regjeringen la fram sin tiltakspakke er vi klar til å få pengene ut i markedet og etter hvert ut som asfalt på vei, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.





Svarfrist i mars

Anbudsinvitasjonen går i dag ut til entreprenørene, med svarfrist i starten av mars.

Vegdirektøren forventer at kontraktene er tildelt ved påsketider og at asfaltleggingen kan starte i mai, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Sårt tiltrengt

I 2009 hadde Statens vegvesen opprinnelig planlagt å bruke 1,075 milliard kroner til asfalt til ca 1500 kilometer vei. De friske tiltakspengene gjør at man kan hekte på ytterligere 600 kilometer.

– Vi skal sørge for at pengene gir en dobbelt effekt. Foruten tiltrengt asfalt på norske veier vil våre asfaltkontrakter gi bygge- og anleggsbransjen en rekke sårt tiltrengte oppgaver, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.





En brøkdel

I tiltakspakken har regjeringen foreslått 2,3 milliarder kroner ekstra til veiformål. Etterslepet på stamveinettet har regjeringen beregnet til 16,5 milliarder kroner.

Konsulentselskapet Rambøll mener imidlertid at etterslepet bare på stamveiene beløper seg til ca 100 milliarder kroner.

Les: