Neste semester tilbyr Arkitekthøgskolen i Oslo (AHO) et to-vekttalls kurs for alle ingeniører som er involvert i byggeprosjekter. Det gjelder tekniske rådgivere, entreprenører, spesialister innen byggeadministrasjon og byggeledelse samt driftsledere og produsenter av byggematerialer.
Ulike språk
Forskjellen mellom den humanistiske eller artistiske tradisjonen som arkitektene står for og ingeniørenes tekniske og naturvitenskapelige tilnærming til problemer, gir seg utslag i forskjellig profesjonsspråk og forskjellige måter å se ting på. En bygningsingeniør ser på en konstruksjon som et bæresystem, mens den samme konstruksjonen kanskje sees som et hinder for rørfremføringen for en VVS-ingeniør. For arkitekten er den kanskje et bilde eller symbol på noe.
- Ulike språk og ikke minst ulike forventninger skaper ofte rom for misforståelser og samarbeidsproblemer, forteller professor og sivilingeniør Bjørn N. Sandaker ved Arkitekthøgskolen i Oslo. Etter å ha forelest for arkitektstudenter i en årrekke om statikk, materialer og andre ingeniørfag, ser Sandaker nå en økende interesse fra ingeniørmiljøene om å få lære mer arkitektur:
- Målet med å tilby dette kurset er et ønske om å bedre forholdet mellom de prosjekterende og få partene til å innse at det er viktig bruke alles kompetanse i positiv retning. Sandaker viser til norske arkitektkontor som stadig oftere søker engelsk ingeniørkompetanse når de skal utvikle prosjekter mot konkurranser og lignende: - Den trenden bør vi få snudd, og vi håper det nye studietilbudet kan være med å gjøre ingeniørene til gode smarbeidsprofesjonelle.
Enerådende byggmestre
Mens man i riktig gamle dager hadde en byggmester som stod for både arkitektur, bygningstekniske og materialtekniske råd, har vi fra 1700-tallet hatt en spesialisering hvor egne profesjoner har utviklet seg.
- Poenget er at alle er en del av et samarbeid med et felles mål om å skape helhetlige og gode byggverk. For å få det til må ikke bare arkitektene lære om tekniske spesialiteter, men ingeniørene må også lære om arkitektur. Ingeniørene må være med på å gi bygningene et uttrykk, fremholder Sandaker.
Sammen med professor Thomas Thiis-Evensen står Sandaker bak studieopplegget som starter i februar/mars og varer ut semesteret. Studiet består av 90 timer hvorav 50 timer vil være selvstudier med blant annet skriving av essays. Resterende timer fordeler seg på samlinger i bolker på tre dager med forelesninger på ettermiddager. Kurset avsluttes med eksamen og vil koste mellom 12.000 og 15.000 kroner. Studentene vil også få tilbud om å delta på studietur til Paris i slutten av semesteret.