- Jeg vil takke alle dere som har vært med på å gjøre våre visjoner om til virkelighet. Vi har et fantastisk samarbeid mellom ulike selskaper i den maritime industrien i Norge, og det er noe vi er stolte av å være en del av, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.
Hun mottok i dag prisen for "Årets skip 2007" på vegne av Ulstein Verft - for offshore konstruksjonsfartøyet Normand Seven.
Skipet har Vik-Sandviks design VS 4220 OCV, og er bygd for Solstad.
- Avansert og fremtidsrettet
Bygg nummer 277, "Normand Seven", er det største skipet som er bygd ved Ulstein Verft. Det er 130 meter langt, 28 meter bredt - og broen alene er cirka 400 kvadratmeter. Dette var også noe av grunnen til at de mottok prisen.
- Juryen har lagt vekt på at byggingen av skipet har løftet norsk verftsindustri inn i en ny og fremtidsrettet nisje. Det er stort og avansert, og det første rendyrkede offshore konstruksjonsfartøyet som blir levert fra et norsk verft, sier jurymedlem Asle Strønen i en pressemelding.
Han er også redaktør i tidsskriftet Skipsrevyen, og det er deres lesere som har foreslått kandidater til prisen.
Ikke første gang
Det er imidlertid ikke første gang Ulstein Verft mottar "Årets skip"-prisen. De fikk den også i fjor. Den gang for Bourbon Orca, en Ulstein AX104, som var det første skipet med Ulstein X-BOW.
Også Vik-Sandvik har fått prisen tidligere. I 2005 fikk de "Årets skip"-prisen for Viking Avant.
Normand Seven overleveres til Solstad i juli.
