ARKIVNYHETER

Årets CES – Evolusjon, ingen revolusjon

24. jan. 2011 - 12:45

LAS VEGAS: De siste årene har vi blitt vant med at CES – verdens største forbrukermesse – har presentert den ene revolusjonen etter den andre. HD-TV, Blu-ray, 3D osv. I fjor ble faktisk også nettbrettet lansert i form av HP Slate, temmelig likt iPad, men siden har vi ikke hørt noe mer om det.

I år var det ikke mye å slippe ned haka for. Det var bare masse av det man kunne forvente seg. Men et unntak var det, ikke helt forbrukerelektronikk kanskje, men mer forbrukerelektrisk. Ford benyttet anledningen til å slippe sin nye helelektriske Fokus-modell.

Mens fjorårets CES sydet av tredimensjonale tv-er var messen også preget av finanskrisen. Nå var bekymringene kastet av og folk var tilbake i normale tall som er rundt 130 000. Det er ikke dårlig på en lukket fagmesse.



Nettbrett

I år forventet alle at det var nettbrettet som ville stå i fokus i år. Og sant nok. Bare et år etter at Apple viste at det var et marked mellom pc-en og mobilen vil alle ha en bit av kaka. Ikke så rart. Er det noe denne industrien elsker så er det et jomfruelig marked hvor kundene skriker etter dingser. CES flommet over av nettbrett i ulike varianter.



Internett-tv

På tv-siden var det ingen store nyheter, snarere mer av det vi allerede har hatt en stund. Alle de store produsentene er blitt enda mer forelsket i internett og navn som smart-tv sitter løst på markedsførernes lepper. Poenget er at ved å koble slike tv-er til Internett kommer man inn i leverandørens deilige nettverden, hvor man kan hente innhold fra nettet, leie film, laste ned apps, spille av video fra hjemmenettet og mye mer. Produsentene slåss om å lage den beste opplevelsen, men de vil ikke slippe tv-en helt løs på internett. Sony er den eneste produsenten som kommer i nærheten på et par modeller som tilbyr Google TV som grensesnitt.



3D

Tv-er med 3D har fått et godt fotfeste i markedet. Produsentene skryter av hvor mange millioner de har solgt og hvor stor markedsandel slike modeller er i ferd med å få. En verdensomspennende undersøkelse gjort av konsulentselskapet Accenture peker på at markedet for 3D-tv-er vil femdobles i år. Det er den største økningen av alle i de 19 segmentene de undersøker. Det bør også nevnes at det nå kommer en masse pc-er med 3D-kapable skjermer. Ikke så rart, for spillmarkedet er spådd stor vekst på 3D.

Men alt er ikke bare fryd og gammen. Mange kjøpere melder tilbake at de får hodepine av å se lenge på 3D, og slikt ikke bra for salget. Samsungs løsning er nye mye mer behagelige briller som synkroniserer mer presist via Bluetooth i stedet for via infrarøde signaler. LG går enda lenger. Veldig mye lenger faktisk. De dropper aktive briller på mange av modellene, og går over til passive. Det vil si slike vi får på kino, og som bruker polarisasjon til å skille høyre og venstre øye. Fordelen er at brillene blir svært billige, batterifrie og 3D-opplevelsen mer behagelig. Løsningen er såre enkel og går ut på å legge et polarisasjonsfilter på annenhver linje i bildet slik at hvert øye ser halve bildet. Ulempen er at halve oppløsningen forsvinner i dragsuget. Det var synlig om man var oppmerksom på det, men LG har rett i at bildet blir veldig behagelig å se på.



Brilleløs

Det er selvfølgelig ikke ønskelige å måtte bruke briller når man skal se på TV. Håpet er at noen skal finne opp en fantastisk teknologi som gjør det mulig. Toshiba, Sony og andre demonstrerte brilleløse modeller uten at vi ble spesielt imponert. Slike har vi i snart ti år uten at de har blitt synlig bedre. De kunne ha fungert om de var laget for en tv-seer, men slike vil jo ikke folk ha. Hver ekstra seer betyr lavere oppløsning i tillegg til at man må plassere hodet innen snevre rammer. Briller er nok bedre, ja.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.