MOBIL

- Apple er ikke kult lenger

Tenåringene syns Apple-produkter er noe for gamlinger, ifølge markedsføringsbyrå.

Marius ValleMarius ValleJournalist
11. jan. 2013 - 20:01

Det er nærmest en naturlov at det foreldrene syns er flott er det samme ungdommen syns er døvt. Og skal vi tro markedsføringsbyrået Buzz Marketing Group er Apple-produkter i ferd med å bli en gamlis-greie, skriver Forbes.

De ønsker seg dingser som taler til deres generasjon, og den gamle iPhone de arver av pappa gjør ikke det.

- Tenåringer forteller oss at Apple er ferdig, sier Tina Wells i Buzz Marketing Group til nettstedet. Hun mener Apple har gjort en god jobb med å omfavne "generasjon X" og generasjonen før, men hun tror ikke de fremstår som relevante for den yngste generasjonen. Hun mener de heller er interessert i produkter som Microsoft Surface og Samsung Galaxy.

Samsung populært hos ungdommen

Det er åpenbart ingen grunn til umiddelbar panikk for de middelaldrende herrene som styrer Apple. De klarer seg veldig bra for tiden.

Men en rekke meningsmålinger viser ifølge investeringsbanken Piper Jaffray at "bare" 67 prosent av velstående ungdommer planlegger å kjøpe en iPhone. På andre plass kommer Samsung, med 22 prosent.

Det kan kanskje virke som om Apple er klart mest populær, men ifølge Forbes var det for bare 12 måneder siden utenkelig at tenåringene ville foretrekke noe annet enn en iPhone dersom de fikk valget.

Et viktig poeng er at tenåringene ikke er den aller viktigste målgruppen, da eldre er mer kjøpesterke. Men om trenden fortsetter risikerer Apple at færre ønsker å kjøpe deres produkter de kommende årene, når dagens tenåringer får seg jobb og kjøper mobilene sine for egne penger.

iPhone 5 var ikke noe suksess i så måte, skal vi tro Joeri Van den Bergh i InSites-Consulting, og medforfatter av boken "How Cool Brands Stay Hot". Han mener at Apple fikk en del negativ oppmerksomhet rundt iPhone 5 fordi den ikke var nyskapende sammenlignet med iPhone 4S. Dette har ifølge ham hatt en innvirkning på "kulheten" til Apple, siden telefonen ikke ble oppfattet som spesielt original.

Negativ reklame gir effekt

Samsungs rettsak mot Apple i USA har også hatt en innvirkning. Ikke fordi ungdommen har tatt side i saken, men fordi Samsung i kjølvannet av striden har brukt store summer på reklamer som tegner et bilde av iPhone som noe for gamliser. De har også brukt mye tid på å peke nese til hele kulturen rundt Apple, som det å vente i kø for å kjøpe en ny telefon, skriver Forbes.

Apple bør være godt kjent med denne taktiken. De har selv brukt den med stor suksess i sine "Get a Mac"-reklamefilmer, hvor PC-brukeren fremstilles som en grå, kjedelig fyr i dress mens Mac-brukeren er den unge og hippe.

Alt er på langt nær tapt for Apple. Et innovativt produkt er det som skal til for å få tenåringen om bord igjen, tror Tina Wells i Buzz Marketing Group. Og verken Apple eller Android-gjengen har noe å bekymre seg for i øyeblikket. I USA er smarttelefonpenetrasjonen 50 prosent, så det er mye vekst igjen for alle parter.

Kilde: Forbes.com

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.