Atlanterhavstunnelen vil ha gjennomslag torsdag. Her prosjektleder Hallgeir Brudeseth (i midten) sammen med byggelederne Kåre Ingolf Karlson (t.v.) og Olav Lervik. (Bilde: Scanpix)

Åpner Kristiansund i begge ender

Dermed har byen, som for bare 17 år siden ikke hadde fastlandssamband i det hele tatt, plutselig veiforbindelse i to ender.

Kristiansunds fastlandssamband (Krifast) kom i 1992.

Atlanterhavstunnelen, som blir blant Norges lengste undersjøiske tunneler, vil kunne åpnes for trafikk til høsten.

– Kommet langt

– Vi har kommet langt nå. Den neste store utfordringen blir en firefelts innfartsvei til byen. I likhet med nabobyene Molde og Ålesund må nok kommunen og bilistene ta denne kostnaden, selv om bompenger ikke er særlig populært, sier ordfører Per Kristian Øyen (Ap) i Kristiansund til NTB.

Nordmøringene (og andre trafikanter) betaler fortsatt bompenger på Krifast og står foran en minst 18 år lang bompengeperiode på Atlanterhavstunnelen.

30.000 innbyggere

Atlanterhavstunnelen åpner også andre muligheter for Kristiansund og nabokommunen Averøy enn bare bedre kommunikasjoner.

Det samarbeides allerede om brann- og legetjenester. Det er et utstrakt næringslivssamarbeid.

Det er ingen stor hemmelighet at Kristiansund kan tenke seg en full kommunesammenslåing.

Øyen vil ikke være altfor ivrig i frierrollen.

Han sier at initiativet i så fall må komme fra Averøy, men legger ikke skjul på at en felles kommune med 30.000 innbyggere gir perspektiver for et kraftsentrum for Nordmøre.

Store problemer

Det har vært store problemer med drivingen av Atlanterhavstunnelen. Gjennomslaget torsdag kommer nesten ett år senere enn beregnet.

Årsaken til dette er en svakhetssone omtrent på tunnelens dypeste punkt. Omfattende tetningsarbeider har vært nødvendig.

Statens vegvesens prosjektleder for den 5.727 meter lange undersjøiske tunnelen, Halgeir Brudeseth, sier til NTB at åpningen blir en gang utpå høsten.

Han vet foreløpig ikke hvilke konsekvenser merarbeidene og forsinkelsen vil ha for kostnadene og eventuell forlengning av bompengeperioden.

Lavere rente gjør det mulig å komme i mål uten at det blir fordyrende for trafikantene, mener han.