I et forslag ber Vegvesenet om mulighet for å kunne redusere dagens krav om gjennomsnittstrafikk per døgn for å bygge midtrekkverk. I dag er kravet 8000 biler per døgn, mens Statens vegvesen ønsker dette kravet redusert til 6000 kjøretøyer.
– Dagens krav til midtrekkverk ble valgt ut fra en statistikk som viser en markert ulykkesøkning ved en gjennomsnittstrafikk på mer enn 8000 per døgn. De fleste veiene i landet har lavere trafikk og vi reduserer derfor kravene til gjennomsnittstrafikk på veier med midtdeler for å redusere ulykkestallene ytterligere. Nå vil vi øke antallet kilometer med midtrekkverk for å redusere de sjeldnere ulykkestypene, sier direktør for Veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen, Lars Erik Hauer, i en pressemelding.
Færre trafikkdrepte
Dersom det blir bygd midtdelere etter dagens regelverk, viser beregninger at antall drepte og hardt skadde vil reduseres med 35-40 personer i året.
– Midtdelere på alle veier med en gjennomsnittstrafikk på over 6000, vil gi en ytterligere reduksjon på 15 drepte eller hardt skadde hvert år. Dersom grensen for midtrekkverk blir 4000 per døgn, vil vi få en ytterligere reduksjon på 15 drepte eller hardt skadde, sier Hauer.
– Svært bra
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier at midtdelere er et svært godt tiltak.
– Jeg er uavlatelig opptatt av å bedre trafikksikkerheten, og det er ingen tvil om at midtdelere er svært bra for å unngå møteulykker. Nå vurderer vi først en grense på 6000 kjøretøyer for å sette opp midtdelere, så får vi vurdere om grensen bør reduseres ytterligere, sier Kleppa til Teknisk Ukeblad.